Veel te kiezen tijdens de Dag van het Lied

DvhL_Slotrecital_(c) Leo Samama

Foto: Dag van het Lied / © Leo Samama

’s Middags viel er veel te kiezen tijdens de Dag van het Lied. Eerst tussen een korte masterclass gewijd aan Schubert en Mendelssohn en een talkshow over Messiaen, en daarna tussen het LiedLab met Les deux Étoiles en een lezing over het bekende lied Auf Flügeln des Gesanges. Het middagprogramma werd afgesloten met een liedrecital door Claudia Patacca en Marien van Nieukerken.

Leerzaam en spannend
De masterclass vond plaats in de Grote Kerkzaal met Francine van der Heijden als docent. Deelnemers waren drie studentenduo’s van Codarts Rotterdam. Francine vertelde eerst iets over de componisten Schubert en Mendelssohn en ging daarbij in op hun verschillen en overeenkomsten en op hun omgang met poëzie.

Bariton Luka den Boer en pianist Koen van Es openden de masterclass met een enthousiaste uitvoering van Fischerweise van Schubert. Francine vroeg aan beiden wat ze wilden uitdrukken met dit lied, waarschuwde de zanger voor te veel handgebaren, liet de pianist meer nuanceren en werkte met hoorbaar resultaat aan extra details.
Daarna lieten Edurne Ruiz Garcia en Damiën Heemskerk Winterlied van Mendelssohn horen. Hierbij werkte Francine vooral aan het vertellen van het verhaal en de rolverdeling in het lied, waarbij de pianist ook betrokken werd.
De masterclass werd afgesloten door masterstudent Isabelle Osenau met Alfonso González Martínez aan de piano. Zij voerden eerst Die Liebende schreibt van Mendelssohn uit. Francine wees het duo op de passie in dit lied en stimuleerde hen tot een actievere uitvoering. Bij Rastlose Liebe van Schubert zat de vaart er meteen goed in en was er wat extra aandacht nodig voor de tekst.

Francine van der Heijden prikkelde de studenten met vragen over hun muzikale keuzes en bracht hen als een echte pedagoog bewustzijn bij over de interpretatie. En passant werkte ze aan de fysieke houding van de vocalisten en gaf ook nog aanwijzingen aan de pianisten. Voor het publiek is zo’n masterclass altijd heel leerzaam en is het spannend om de progressie te horen in de uitvoeringen. Een groot compliment voor de docent en natuurlijk ook voor de studenten.

Foto’s: Dag van het Lied / © Mel Boas / Boasphoto

Slotrecital vol passie en tederheid
Aan het eind van de middag gaven sopraan Claudia Patacca en pianist Marien van Nieukerken een recital met liederen van Clara Schumann en Johannes Brahms op teksten van Heine en de Wesendonck-liederen van Wagner. Claudia vertelde kort iets over de liederen van Schumann en Brahms en over de relatie tussen Clara en Johannes. Vol overtuiging liet het duo de kwaliteit van de liederen van Clara Schumann horen en pakte Claudia de zaal in met het dramatische lied Die Lorelei. Ook Brahms kreeg van haar een gloedvolle uitvoering in zijn wat minder bekende Heine-liederen. Marien van Nieukerken maakte indruk met zijn polyfone spel en subtiele harmonische kleuring. Hierna speelde hij een kort solostuk van Wagner om het publiek in de sfeer te brengen van Tristan en Isolde en de Wesendonck-liederen. Deze liederen vormden een mooi einde van de Dag van het Lied vol passie en tederheid met aandacht voor lange lijnen en tekstuele details en waarin zang en piano gelijkwaardig zijn. Claudia en Marien kregen terecht een uitbundig applaus.

Dinant Krouwel