sopraan

Francis van Broekhuizen

De sopraan Francis van Broekhuizen begon op haar vijftiende met zingen. Haar eerste privélessen volgde ze bij de Bulgaarse sopraan Dobrinka Yankova in Den Haag. Na een studie Maatschappelijk Werk volgde zij haar zangstudie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Kevin Smith. In 2002 studeerde ze met onderscheiding af en daarna volgde ze een opleiding aan The New Dutch Opera Academy waar ze ook met onderscheiding afstudeerde.

Na halvefinalist te zijn geweest bij het Internationaal Vocalisten Concours in ‘s-Hertogenbosch en prijswinnares bij het Deutekom Operaconcours is Francis van Broekhuizen sinds 2006 werkzaam geweest als soliste bij Opera Zuid, Opera Trionfo en Opera Spanga. Ze heeft gewerkt met dirigenten als Boudewijn Jansen, Johan van der Camp, Stefan Veselka, Jan Stulen, David Levi en Ed Spanjaard.

Sinds 2001 vormt Francis van Broekhuizen een vast duo met pianist Femke de Graaf. Met een heel divers liedrepertoire geven zij als duo concerten door heel Nederland. Veel aandacht is er voor de programmatoelichtingen vanaf het podium. Samen volgden Francis van Broekhuizen en Femke de Graaf masterclasses bij onder anderen Roger Vignoles, Roger Braun, Kelvin Grout, Rudolf Jansen en Graham Johnson.

Ook geeft Francis van Broekhuizen samen met Gregor Bak concerten door heel Nederland waarbij lichte muziek gecombineerd wordt met klassiek repertoire.

Francis houdt zich naast het zingen ook bezig met lesgeven en masterclasses aan beginnende zangers en in die hoedanigheid heeft ze meegewerkt aan het tv-programma Knoop in je zakdoek waarbij ze een masterclass gaf aan de verstandelijk beperkte Pim Avondrood. Ook werkte ze mee aan een muziektheaterproject van stichting Papageno met veertig autistische jongeren.

programma

Francis van Broekhuizen, sopraan
Femke de Graaf, piano

Francis van Broekhuizen en Femke de Graaf vormden in 2010 al 10 jaar een duo. Hun jubileumprogramma bevat de tophits uit deze periode, gegroepeerd rond de thema’s Nacht en Seizoenen. U hoort liederen van Wolf, Berlioz, Schubert, Fauré, Strauss, Brahms, Grieg en Rachmaninov.

Claudia Couwenbergh

De sopraan Claudia Couwenbergh studeerde tot 2001 aan het Maastrichts Conservatorium bij Ingrid Kappelle en Barbara Schlick en vanaf 1997 nam ze deel aan de operaklas. Momenteel wordt zij gecoacht door zangpedagoge Gemma Visser. Ze volgde diverse masterclasses en zong in verschillende opera’s. Daarnaast soleerde zij onder andere met het Barockorchester Larpa festante (München), het Kölner Barockorchester, Kölner Kammerorchester, Florilegium Musicum, Beethoven Orchester en het Limburgs Symfonie Orkest.

Naast het opera- en concertrepertoire heeft Claudia Couwenbergh een grote liefde voor het lied. Dit leidde tot onder andere een concert in het geboortehuis van J.S. Bach in Eisenach en had ze de eer in 2004 een liedprogramma te presenteren voor Hare Majesteit de Koningin der Nederlanden.

Voorjaar 2006 is een opname van de Matthäus-Passion van J.S. Bach met het Kölner Kammerorchester o.l.v. H. Müller-Brühl voor Naxos uitgekomen.

Claudia vormt een duo met pianist Robert Weirauch.

programma

Claudia Couwenbergh, sopraan
Regula Boeninger,  mezzosopraan
Robert Weirauch, piano

Samen met de mezzosopraan Regula Boeninger heeft Claudia Couwenbergh een programma gemaakt naar aanleiding van het Mendelssohnjaar 2009. Zij brengen afwisselend solo’s en duetten ten gehore van Mendelssohn, Robert en Clara Schumann, Reger, Wolf, Berg en Webern.

Henriette Feith

Henriette Feith studeerde solozang aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Cora Canne Meijer. Zij heeft zich vanaf haar afstuderen voornamelijk toegelegd op barok-, oratorium- en kamermuziek.

Henriette vormt al sinds haar studie een vast duo met pianist Maurice Lammerts van Bueren, met wie zij de cd Curiosity Killed … opnam. Deze cd is in het geheel gewijd aan het Amerikaanse lied. Met Maurice Lammerts van Bueren geeft zij met grote regelmaat liedrecitals, en zij zijn al lang samen aan de Vrienden van het Lied verbonden.

Haar affiniteit met de oude muziek blijkt, naast regelmatige medewerking aan barokconcerten, ook uit de samenwerking met luitist David van Ooijen. Hun cd La Cecchina, waarop een selectie liederen uit Il Primo Libro delle Musiche (1618) van Francesca Caccini zijn opgenomen, werd in De Telegraaf besproken onder de aanhef Sympathieke schoonheid. Verder: ‘Prachtig repertoire, uitgevoerd met een al even prachtige en persoonlijke stem …’ Ook met David van Ooijen treedt zij op voor de Vrienden van het Lied.

Henriette Feit was jarenlang als freelancer verbonden aan het Amsterdam Baroque Choir, het Nederlands Kamerkoor en het Groot Omroepkoor. Zij is initiatiefnemer en programmeur van de vocale kamermuziekserie Music On Chairs, die in 2015 in Amersfoort van start ging. Zij werkte ook in dit verband samen met pianist Maurice Lammerts van Bueren, bariton Sinan Vural, het Apollo Ensemble, David van Ooijen (theorbe), Lidewij van der Voort (barokviool), Cassandra Luckhardt (gamba), mezzosopraan Cécile van de Sant, Judith Jamin (harp), Francien Post (fluit) en het Arte Duo (Lineke Lever, piano en Aubrey Snell, het duo Izhar Elias (gitaar) en Levan Tskhadadze (klarinet), barokensemble Fantasticus en countertenor Kaspar Kröner.

programma’s

Henriette Feith, sopraan
Izhar Elias, gitaar

Samen met de gitarist Izhar Elias heeft Henriette Feith een breed programma samengesteld met deels originele liederen voor zang en gitaar en deels voor deze combinatie bewerkte liederen. Aan bod komen de componisten Schubert, Giuliani, Ravel, Walton, Britten, de Ruiter, Rodrigo, Villa-Lobos en De Falla. Izhar Elias speelt ook enkele stukken voor gitaarsolo.

Voor programmadetails klik hier.

Henriette Feith, sopraan
Maurice Lammerts van Bueren, piano
 
In dit recital brengt Henriette Feith samen met de pianist Maurice Lammerts van Bueren orkestliederen, die door de componist zelf gezet zijn voor zang en piano. Op het programma staan liederen van Canteloube (Chants d’Auvergne), Ravel (Shéhérazade), Bernstein en Barber (Knoxville, summer of 1915).

Henriette Feith, sopraan
Sinan Vural, bariton
Maurice Lammerts van Bueren, piano
 
Een liedrecital met afwisselend Franse en Amerikaans liederen en duetten. Vrolijk, ontroerend en geestig. Met muziek van onder anderen Arthur Honegger, Francis Poulenc, Ned Rorem, Samuel Barber en William Bolcom. Henriette Feith brengt dit programma samen met bariton Sinan Vural en pianist Maurice Lammerts van Bueren.

Henriette Feith, sopraan
David van Ooijen, theorbe
 
Duo-programma van Henriette Feith en David van Ooijen rondom de Florentijnse componiste Francesca Caccini. Dit programma is uit te breiden met Jasper Schweppe, bariton, en Cassandra Luckhardt, gamba.

Bekijk een voorproefje op Youtube.

Henriette Feith, sopraan
Maurice Lammerts van Bueren, piano
 
Een multimediaal liedrecital waarin wereldsteden centraal staan. Bijzonder aan dit programma is dat er tijdens de liederen afbeeldingen en filmfragmenten te zien zijn van de steden, die in de liederen centraal staan. U hoort liederen van onder anderen Fauré (Mélodies de Vénise), Poulenc, Milhaud, Rorem en Piazzolla. In dit programma wordt Henriette Feith begeleid op piano door Maurice Lammerts van Bueren.

Bekijk een voorproefje op YouTube.

Selma Harkink

Sopraan Selma Harkink voltooide haar studie aan het Utrechtse conservatorium met onderscheiding bij Henny Diemer. Naast haar studie in Utrecht studeerde zij gelijktijdig aan het conservatorium van Amsterdam aan De Nieuwe Opera Academie onder leiding van Alexander Oliver en aan de liedklas onder leiding van Udo Reinemann.

Gedurende haar studie won Selma verschillende prijzen. Tweemaal was zij prijswinnaar in het concours van Stichting Jong Muziektalent Nederland. Daarnaast ontving zij een beurs van de Voorziening voor excellerende jonge musici. Om haar studie compleet te maken volgde Selma verschillende masterclasses bij onder anderen: Sarah Walker, Henk Smit, Jard van Nes, Elly Ameling, Udo Reinemann, Rudolf Jansen, Helmut Deutsch en Roger Vignoles.

Selma Harkink werkte aan een groot aantal operaproducties mee. Zij maakte meerdere jaren deel uit van het ensemble van de opera van Dortmund. Hier zong zij de rol van Der Küchenjunge in de wereldpremière van Das Treffen in Telgte van Eckehard Mayer gebaseerd op een roman van Günter Grass in een regie van Christine Mielitz. Als gastsolist trad zij op in Oper Bonn als Miss. Schlesen in Satyagraha van Philip Glass, als Susanna in Le Nozze di Figaro in Musiktheater Gelsenkirchen en bij Muziektheater Transparant (België) als Blondchen in de productie Een Totale Entführung in een regie van Ramsey Nasr. Bij de Nationale Reisopera was Selma Harkink te horen als o.a. Ancilla in Cherubinis Medea en als Annina in Verdi’s La Traviata. In januari 2008 verzorgde zij de nieuwjaarsconcerten met Holland Symfonia o.l.v. Henrik Schaefer.

Recent was Selma Harkink te horen als o.a. Le Feu in Ravels L’enfant et les sortilèges met het Limburgs Symfonie Orkest o.l.v. Ed Spanjaard. In maart 2009 bereikte zij de finale van het 10e Deutekom Operaconcours waar zij een tweede prijs behaalde. In november van datzelfde jaar was zij te horen in de finale van de Nederlandse Vocalisten Presentatie (voormalig Erna Spoorenberg vocalistenpresentatie).

programma

Selma Harkink, sopraan
Karolina Hartman, mezzosopraan
Jan-Paul Grijpink, piano
 
Duetten van Brahms, Fauré, Chausson, Rossini en Britten samen met mezzosopraan Karolina Hartman en sololiederen van Schumann en Grieg.

Francine van der Heijden

Sopraan Francine van der Heijden woont en werkt in Nijmegen, waar zij in 2013 op de plek van het voormalige hotel Heeslust haar zangstudio Heeslust startte. Zij studeerde in Maastricht, Den Haag en Londen en volgde onder meer cursussen aan de Britten Pears School Aldeburgh en bij Opera Studio Nederland.

Francine van der Heijden werkte intensief samen met dirigent Ton Koopman, maar soleerde ook onder dirigenten als Jaap van Zweden (Orkest van het Oosten) Frans Brüggen (Radio Kamerorkest), John Nelson (Residentie Orkest) en Christian Zacharias (Nederlands Philarmonisch). Als La Musica (Monteverdi) daalde zij de trappen van het Concertgebouw af en opende zingend het 50-jarig jubileumconcert van het Nederlands Kamerorkest. Onder leiding van Jed Wentz werkte zij mee aan een serie opnames van Mozartopera’s. Samen met Miranda van Kralingen en Christiane Oelze nam zij alle Mozart concertaria’s voor sopraan op in zeer korte tijd. Voor die avontuurlijke onderneming door European Symfonietta onder leiding van Ed Spanjaard, werd zij beloond met mooie recensies. Zo schreef recensent Eric Bos in Dagblad van het Noorden: ‘Wie zou niet met gloeiende wangen op haar kleedkamerdeur willen kloppen, Francine, zing voor mij!’

Francine maakt deel uit van het kamermuziekensemble Van Swieten Society onder leiding van Bart van Oort en vormt al jarenlang een duo met pianiste Phyllis Ferwerda. Voor de vereniging Vrienden van het Lied verzorgden zij vele concerten, ook ter gelegenheid van het 40- en 50-jarig jubileum van de vereniging en tijdens de Mendelssohn Dag in TivoliVredenburg te Utrecht. Voor haar solo-cd met bekende en onbekende liederen van Felix Mendelssohn en zijn zusje Fanny ontving zij een prijs van de Zwitserse radio. Haar uitvoering en cd-opname van Felix Mendelssohns concert-aria Infelice, ah ritorna eta dell’oro voor Claves Records was een première naar aanleiding van de herontdekking van dit werk, eind jaren negentig, door prof. John Michael Cooper, Southwestern University (USA). In het najaar van 2017 verscheen haar cd Schubert, fern und nah, waarop Schuberts liederen in zowel authentieke als moderne uitvoeringen te horen zijn.

programma’s

Francine van der Heijden, sopraan
Phyllis Ferwerda, piano

In dit programma over inspiratie, bewondering en liefde staat de relatie tussen muze en componist centraal. U hoort composities van Léon Orthel voor zangeres Ank Reinders en liederen van Clara en Robert Schumann. Voorts Le cygne van Maurice Ravel, Le corbeau et le renard van André Caplet en de cyclus Fiançailles pour rire van Francis Poulenc.

Lees hier de toelichting en bekijk het mooie filmpje over de beroemde Parijse muze Misia Sert.

Francine van der Heijden, sopraan
Phyllis Ferwerda, piano
 
Een greep uit de zeshonderd liederen van de meester. Natuurlijk zijn vroege maar meest beroemde liederen als Gretchen am Spinnrade, Heidenröslein en Rastlose Liebe, maar ook minder bekende hoogstandjes als Die Sterne, Geheimes en Morgenlied.

Ingrid Kappelle

Ingrid Kappelle studeerde bij Mya Besselink aan het Maastrichts Conservatorium. Zij behaalde daar, naast haar hoofdvak Piano, cum laude de diploma’s Docerend en Uitvoerend Musicus Solozang, Opera en Solozang – Aantekening Kamermuziek. Zij was finalist en prijswinnaar van het Internationaal Vocalisten Concours ‘s-Hertogenbosch en het Christina Deutekom Concours. Ze volgde masterclasses en private coaching bij Birgit Nillson, Suzanne Danco, Galina Vishnevskaya en Jard van Nes.

Met de Messiaenspecialist Håkon Austbö werkt zij nu tien jaar met groot succes samen. Hun dubbel-cd met alle vocale werken van Olivier Messiaen is internationaal met groot succes ontvangen en stond in Frankrijk en Engeland lange tijd op de bestsellerlijsten.

Haar vaste begeleider is Jeroen Liedorp met wie zij sinds 2005 samenwerkt. Beide musici voelen zich partners in crime in het liedvak. In 2008 en 2009 traden ze op tijdens de serie Ventura in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Ze werken in een breed vakgebied samen waaronder met vocaal ensemble Cappella Constancis. Binnenkort verschijnt een cd van het duo Kappelle en Liedorp met onder meer liederen van Schubert, Schumann en Wolf.

programma’s

Ingrid Kappelle, sopraan
Jeroen Liedorp, piano
 
In dit programma hoort u verschillende zettingen op de bekende gedichten over bovengenoemde literaire vrouwenfiguren. Aan bod komen liederen van Beethoven, Schubert, Glinka, Tsjaikovski, Mendelssohn, Schumann en Wolf.

Ingrid Kappelle, sopraan
Jeroen van Liedorp, piano

Dit recital laat verschillende kanten van de liefde zien: eenzaamheid en verlangen, maar ook verbondenheid en feest. U hoort van Schumann Frauenliebe und Leben, van Dvořák de zigeunerliederen en verder werken van Brahms, Granados en Menotti.

Voor programmadetails klik hier.

Margo van Laack

Margo van Laack studeerde solozang aan het Brabants en Utrechts Conservatorium bij Bernard Kruysen, Udo Reineman en Erna Spoorenberg. Zij volgde masterclasses van o.a. Elly Ameling, Walter Berry en Rudolf Janssen. Zij is een ervaren concert-, oratorium- en liedzangeres. Een veelzijdig vertolkster van de Nederlandse zanggeneratie.

In 1991behoorde zij bij het Internationaal Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch tot de laureaten en werd haar de Prijs Nederlandse Muziek toegekend. Daarop volgden vele uitnodigingen voor concerten en festivals in binnen- en buitenland. Tevens maakte zij opnames voor de Nederlandse Radio en de West Deutsche Rundfunk. Margo is 25 jaar vast verbonden geweest als sopraan in het Groot Omroepkoor, waar zij ook regelmatig soli heeft vertolkt.

Sinds juni 2016 is Margo afgestudeerd als Mindful Coach. Momenteel is zij werkzaam als zangdocent, stemcoach en mindful coach. Zij geeft onder andere mindfulnesstrainingen aan leden van het Groot Omroepkoor en Radio Filharmonisch Orkest. Zij heeft een eigen methode ontwikkeld met mindfulness voor musici.

Op cd’s is Margo te beluisteren met liederen van Krenek en Müller. Samen met haar vaste begeleider, gitarist Frenk Casteleyn heeft zij in 2001 de cd Quiet Songs uitgebracht met liederen van Duarte, Britten en Vaughan Williams.

Op uitnodiging van de Herman Schey Stichting, hebben Margo en Frenk in februari 2009 een bijzonder liedrecital ten gehore gebracht in het Rijksmuseum van Amsterdam, onder de titel Dier-en Liefde.

Margo is een talentvolle (mezzo)sopraan met een grote voorliefde voor de liedkunst. Zij zingt inmiddels zo’n 35 jaar bij de Vrienden van het Lied. Haar liedrepertoire is breed en veelzijdig, waardoor zij muzikaal gevarieerde programma’s kan aanbieden. Margo legt door middel van levendige korte inleidingen op de liederen een gastvrije verbinding tussen zichzelf, de muziek en het publiek.

programma’s

Margo van Laack, sopraan
Frenk Casteleyn, gitaar
 
Een zang-gitaarrecital gebaseerd op de cd Quiet Songs. Voor de pauze passeren Rubbra, Britten, Duarte en Vaughan Williams de revue. Na de pauze staan ofwel Duitse romantische componisten of Spaanse componisten centraal.

Margo van Laack, sopraan
Frenk Casteleyn, gitaar

Het succesvolle Rijksmuseumrecital Dier- en Liefde bij u thuis. Liederen van o.a. Ireland, Andriessen, Schubert, Seiber, Faure en Vaughan Williams. Afgewisseld met prachtige gitaarsoli.

Het volledige programma leest u hier.

Margo van Laack, sopraan
n.n., piano
 
Zang-pianorecital met muzikale portretten van bijvoorbeeld Pijper, Debussy, Wolf, Krenek, Warlock of Pizetti. Componisten die ‘Rondom 1900’ hun stempel hebben gezet op de muziekwereld.

Margo van Laack, sopraan
n.n., piano
 
Hetzelfde gedicht inspireerde vele componisten tot het schrijven van de prachtigste liederen. Quilter en Warlock brachten dezelfde woorden van Shakespeare tot leven. Schubert en Wolf deden dat met Goethe; Fauré, Debussy en Duparc met Verlaine.

Claire Lees

Sopraan Claire Lees voltooide haar bachelorstudie aan het Royal Birmingham Conservatoire en de masteropleiding en Opera Course aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen bij Yvonne Kenny. Claire Lees trad al snel op in liedrecitals en als solist bij koorwerken en operaproducties in werken van Monteverdi en Bach via Mozart tot hedendaags repertoire. Ze zong onder meer bij de Gilbert and Sullivan Opera Company en won in 2010 de prestigieuze Delius Prize. Ze volgde masterclasses bij onder andere Sarah Walker en Susan Bullock, deed mee aan diverse competities en was finalist bij The Maureen Lehane Vocal Award 2014 in Wigmore Hall. In 2016 vertolkte Claire de rol van Pamina bij het kamer-operagezelschap Charles Court Opera voor Iford Arts. In 2018 voegde ze zich bij het Glyndebourne operagezelschap als understudy en koorlid voor verschillende opera’s.

Sinds 2013 werkt Claire Lees samen met pianiste Lies Braakman en zij worden nu ook als duo gecoacht. Zij traden al diverse malen als liedduo op en behaalden de finale van het Internationale Studenten Lied Duo Concours 2015 in Enschede. Daarbij werden zij de winnaars van de Vrienden van het Lied-prijs. Na een succesvolle auditie in 2016 werd het duo toegelaten tot de solistenlijst.

programma’s

Claire Lees, sopraan
Lies Braakman, piano
 
Dit programma is geheel gewijd aan het Franse lied. Voor de pauze klinken liederen van Fauré op teksten van Paul Verlaine, van Chausson de Sept Mélodies opus 2 en diens Chanson perpétuelle. Na de pauze brengen Claire Lees en Lies Braakman liederen van Debussy: Fêtes Galantes I en Ariettes Oubliées, beide op teksten van Verlaine met als afsluiting Apparition op een gedicht van Mallarmé.

Claire Lees, sopraan
Lies Braakman, piano
 
Het eerste programma van Claire Lees en Lies Braakman voor de Vrienden van het Lied is een warm pleidooi voor het 20e eeuwse Engelstalige lied. Zij openen hun recital met Four Songs opus 13 van Samuel Barber en laten daarna een grote selectie horen uit het interessante liedoeuvre van Rebecca Clarke. Na de pauze brengt dit duo de cycli On this Island van Britten en I Hate Music! van Bernstein. Zij sluiten af met Three Songs to poems by Edith Sitwell van William Walton.

Irene Maessen

Irene Maessen heeft een breed liedrepertoire opgebouwd. Haar affiniteit met het Franse impressionistische repertoire is opvallend. Als operazangeres vertolkte zij vele rollen, in het bijzonder in de opera’s van Mozart.

Daarnaast treedt zij op met de belangrijkste Nederlandse orkesten en is een veelgevraagd kamermuziekzangeres. Bovendien legt zij zich toe op de hedendaagse muziek en heeft zij diverse nieuwe werken in première gebracht, waaronder liederen en opera’s, die speciaal voor haar gecomponeerd zijn. Met de pianiste Marja Bon geeft zij masterclasses voor duo’s. Sinds 2007/2008 is Irene Maessen verbonden aan het conservatorium van Arnhem als docent klassieke zang van de muziektheaterafdeling.

Irene Maessen studeerde bij Cora Canne Meijer aan het Amsterdamse Conservatorium. Daarna volgde zij lessen bij Arleen Auger en was prijswinnares op het Internationaal Elly Ameling Concours, het Cristina Deutekom Concours, en het Internationaal Vocalisten Concours in ‘s-Hertogenbosch. Ook werd zij onderscheiden met de Zilveren Vriendenkrans van de Vrienden van het Concertgebouw.

programma’s

Irene Maessen, sopraan
Reinild Mees, piano

Irene Maessen en pianiste Reinild Mees hebben voor het seizoen 2020/2021 een programma samengesteld rondom de Franse dichters Arthur Rimbaud en Paul Verlaine. Dit recital volgt de levensloop van deze twee tegenpolen en hun complexe verhouding. Hun poëzie heeft talloze componisten geïnspireerd tot het schrijven van liederen. Uiteraard klinkt er veel Franse muziek van onder anderen Fauré, Hahn en Debussy, maar ook van Nederlanders als Léon Orthel, Hendrik Andriessen en Leo Kok.

Voor programmadetails klik hier.

Irene Maessen, sopraan
Maurice Lammerts van Bueren, piano

In 2016 was het honderd jaar geleden dat de componist Enrique Granados overleed. In zijn monumentale Goyescas staat Quejas o la maja y el ruiseñor centraal, de klaagzang van een meisje dat troost zoekt bij de nachtegaal, boodschapper van de liefde.

In dit programma liederen van Franz Schubert, Antoon Maessen, Edvard Grieg en natuurlijk Granados, vooral over jonge geliefden. Van Granados hoort u niet alleen het Het meisje en de nachtegaal voor piano solo en de bekende Tonadillas, maar ook enkele zelden gezongen werken in het Catalaans.

Voor programmadetails klik hier.

Irene Maessen, sopraan
n.n., piano
 
In dit programma klinkt voor de pauze muziek van Joseph Haydn, Fanny en Felix Mendelssohn en van het echtpaar Clara en Robert Schumann, waaronder Frauenliebe und -Leben. Na de pauze komen Franse liederen aan bod van Debussy, Gabriel Fauré en Reynaldo Hahn, vooral op teksten van Verlaine.

Irene Maessen, sopraan
Reinild Mees, piano
 
Samen met pianiste Reinild Mees brengt Irene Maessen een afwisselend programma met  composities van uitsluitend vrouwelijke componisten. Aan bod komen o.a. Clara Schumann, Anna Cramer, Cécile Chaminade, Lili Boulanger, Marjo Tal en Ruth Crawford-Seeger.

Irene Maessen, sopraan
Eleonore Pameijer, fluit

Dit programma neemt u mee naar de Oriënt met teksten van de 16e eeuwse Indiase dichteres Mira Bai. Rokus de Groot verdiepte zich in deze mystica en componeerde een roerend portret. Sylvia Maessen gebruikte voor haar compositie Rubaiyat kwatrijnen van de Perzische dichter Omar Khayyam. Hierin begeleidt Irene Maessen zichzelf op zes gestemde glazen. Verder muziek van Jacques Ibert op teksten van Victor Segalen en een fluitsolo van Ganesh Kumar geïnspireerd op de raga. Jeff Hamburg componeerde de vier indringende Joshe Kalb liederen. Ook de vertelster Shéhérazade zal niet ontbreken. Eleonore Pameijer speelt hierbij op dwarsfluit.

Lees hier het volledige programma.

Claudia Patacca

Claudia Patacca studeerde cum laude af aan het conservatorium in Enschede, won de Tubantia Prijs, waarna ze verder studeerde aan het Internationaal Opera Centrum Amsterdam. Uitnodigingen volgde onder meer bij De Nederlandse Opera, Nationale Reisopera, Opera Zuid, ZaterdagMatinee en diverse internationale operahuizen.

Claudia Patacca heeft een bloeiende concertpraktijk opgebouwd en trad op met bijna alle Nederlandse beroepsorkesten. Daarnaast gaf ze met veel succes concerten in Japan, talrijke Europese steden en de Verenigde Staten.

Geregeld is Claudia Patacca te gast bij het Valerius Ensemble waarmee ze kamermuziek vertolkt in uiteenlopende stijlen. Ze werkt met pianisten als Jeroen Sarphati, Marien van Nieukerken en Nick Ross. Vooral de Mignonliederen van Wolf, liederen van Rachmaninov en de Vier letzte Lieder van Strauss staan hoog op haar programma. Het Schönberg Ensemble nodigde haar uit om de liederencyclus Des Todes Tod van Hindemith uit te voeren in onder meer het Concertgebouw Amsterdam. Met leden van het Concertgebouworkest vertolkte ze liederen van Schubert en Diepenbrock. De Nieuwe Philharmonie Utrecht nodigde Claudia Patacca in 2011 uit om Shostakovich 14eSymfonie te vertolken, een symfonie bestaande uit elf indringende liederen voor sopraan en bariton.

In 2011 is een cd met het integrale liedoeuvre (62 liederen) van Arthur Honegger verschenen bij Centaur Records. Samen met bariton Sinan Vural en pianist Nick Ross heeft dit project gestalte gekregen in Virginia, waar de recitals lovend werden ontvangen. De presentatie van deze unieke dubbel-cd vond plaats in april 2012 in de Arke Zaal van Muziekcentrum Enschede.

Claudia is naast haar drukke zangpraktijk verbonden als hoofdvakdocent klassieke zang aan het ArtEZ Conservatorium. Ze initieerde en regisseerde diverse ArtEZ operaproducties.

programma’s

Claudia Patacca, sopraan
Marien van Nieukerken, piano
 
In dit programma zingt Claudia Patacca samen met pianist Marien van Nieukerken liederen van Alexander Zemlinsky, Fünf Liebeslieder op. 26 van Viktor Ullmann op teksten van Ricarda Huch, Five Shakespeare Songs op.23 van Roger Quilter en de Wesendoncklieder van Richard Wagner.

Claudia Patacca, sopraan
Sinan Vural, bariton
Jean-Baptiste Milon, piano

Dit programma is geheel gewijd aan de componist Arthur Honegger. U hoort een grote selectie uit zijn liedoeuvre met o.a. de cyclus Saluste du Bartas, Six Poèmes d’Apollinaire, Mimamaaquim, O temps suspends ton vol en Honegger’s filmmuziek. In dit recital zingt Claudia Patacca samen met Sinan Vural (bariton) en met Jean-Baptiste Milon aan de piano.

Maartje Rammeloo

Maartje Rammeloo sloot haar masteropleiding cum laude af met als specialisatie klassiek muziektheater. Ze studeerde bij Hanneke Kaasschieter en Jard van Nes en volgde masterclasses bij onder anderen Montserrat Caballé, Raoul Gimenez, Elly Ameling, Petra Lang en aan het Salzburger Mozarteum bij Edith Wiens.

Tijdens het Internationaal Vocalisten Concours te ’s-Hertogenbosch ontving Maartje Rammeloo de Staetshuys Fonds Prijs en ze behaalde de 1e prijs op het Erna Spoorenberg concours. Hierna was ze nog prijswinnaar tijdens het bekende Hans Gabor Belvedère Competition en stond ze in de finale van het Montserrat Caballé Concours in Zaragoza en de Wilhelm Stenhammer Competitie in Zweden.

Maartje Rammeloo zingt rollen als Pamina (Die Zauberflöte), Marzelline (Fidelio) en Lucy (The Telephone) bij operahuizen zoals in het Aalto Theater in Essen, festival Aix-en-Provence en Götenborg Opera. In Nederland was Maartje Rammeloo onder andere te zien als Comtesse Adèle (Le comte Ory), Cunegonde (Candide) bij de Nederlandse Reisopera en Prêtresse (Iphigénie en Tauride) bij de Nationale Opera, waar ze werkte met regisseur Pierre Audi en dirigent Marc Minkowski met zijn Musiciens du Louvre. Hierna is ze in Amsterdam teruggevraagd als eerste Blumenmädchen in Wagners Parsifal en als understudy voor de titelrol in Donizetti’s Lucia di Lammermoor.

Naast deze opera-engagementen is Maartje ook op het concertpodium een veelgevraagd soliste. In veelzijdig repertoire van Bach tot Bernstein werkte ze met dirigenten als James Gaffigan, Markus Stenz, Skip Sempé, Jac van Steen, Tomáš Netopil en Anthony Hermus.

Bij de auditie in oktober 2019 is ze samen met pianist Mark van Nispen toegelaten tot de solistenlijst van de Vrienden van het Lied.

programma

Maartje Rammeloo, sopraan
Mark van Nispen, piano

Dit programma heeft als ondertitel Spleen et idéal – de Russische ziel en bevat Franse en Russische muziek. Voor de pauze klinken liederen van Debussy en Fauré op teksten van Verlaine. Na de pauze komen liederen aan bod van Rimsky-Korsakov en Rachmaninov.

Het volledige programma van dit recital is hier te lezen.

Elisa Roep

Na meerdere verre reizen en omzwervingen besloot Elisa Roep haar hart voor klassiek zang te volgen. Zij heeft een brede muzikale interesse. Als soliste wordt zij regelmatig gevraagd voor zowel oratorium, opera en lied, als voor kamermuziek en muziektheater, in binnen­ en buitenland. Naast bekende en minder bekende oude en klassieke werken zingt zij veel nieuwe composities.

Enkele hoogtepunten zijn, uiteraard, een tournee op Java en Sumatra met het ensemble To be Sung en door Rusland met het hedendaagse jazz-project The President of the Globe van Tobias Klein en Meinrad Kneer. Bij het O.T.-Theater & Opera uit Rotterdam zong zij in Le Vin Herbé van Frank Martin. Bij De Nationale Opera werkte zij mee aan het solistisch vrouwenensemble in Orest van Manfred Trojahn. Verder zong zij daar onder andere in het solistisch ensemble van de opera Wagner Dream van Jonathan Harvey en in Adam in Ballingschap van Rob Zuidam, beiden producties in het kader van het Holland Festival. Met Egon Kracht en The Troupe werkte zij mee aan zijn Judas Passion. Zij vertolkte hierin onder andere de duivel. Ook was zij de mater in Krachts nieuwe Stabat Mater, Stabat Pater.

Elisa Roep is mede­oprichter van vrouwenkwartet Amadea en van trio To be Sung, samen met Eva van de Poll op cello en Fie Schouten op basklarinet: een samenstelling die menig componist tot nieuw werk heeft geïnspireerd. In de vijftien jaar, dat zij momenteel als trio bestaan, hebben zij op vele internationale festivals opgetreden. Zo ook op het 50­jarig jubileum van de Vrienden van het Lied in Rotterdam. Verder geeft zij met onder anderen Kimball Huigens uiteenlopende recitals in het door haar zo geliefde liedgenre.

Elisa studeerde succesvol af aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Charles van Tassel, waarna zij doorleerde bij Cora Canne Meijer. In 2001 was zij laureaat in de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie, in 2002 in het Festival International d’Art Lyrique te Vivonne in Frankrijk.

Mijke Sekhuis

Mijke Sekhuis studeerde klassieke solozang (opera en Lied) aan het Koninklijk Conservatorium en de Dutch National Opera Academy in Den Haag. Daarna was zij verbonden aan het Centre National d’Insertion Professionelle d’Artistes Lyriques te Marseille, Frankrijk. Zij volgde masterclasses bij onder anderen Tom Krause, Mady Mesplé, Nathalie Stutzmann, Elly Ameling, Michael Chance en Graham Johnson.

Mijke Sekhuis is actief als lied-, concert- en operazangeres in binnen- en buitenland in het klassieke en hedendaagse repertoire. Zij werkte onder andere met het orkest van de Bayerische Rundfunk in Munchen, alsmede verschillende van de grote Nederlandse orkesten, onder andere in de serie ZaterdagMatinee van het Concertgebouw.

In het hedendaagse en 20e-eeuwse repertoire werkte zij mee aan premières van opera’s en solowerken van componisten als Klaas de Vries (Wake – Nederlandse Reisopera), Martijn Padding (Laika – DNO) en Willem Jeths (Hôtel de Pékin – Nederlandse Reisopera, Monument to a Universal Marriage).

Mijke Sekhuis speelt hedendaags en klassiek kamermuziekrepertoire met ensembles als het Doelenkwartet, Domestica Rotterdam en Ensemble Caméleon. In 2007 won zij als liedduo met pianiste Saskia Lankhoorn onder andere de pers- en de publieksprijs van het Vriendenkransconcours van het Concertgebouw en het Concertgebouworkest. Met pianiste Shuann Chai blies zij onlangs het stof af van de vergeten liederencyclus Les Chats van de eerste Componist des Vaderlands Willem Jeths.

Zij geeft liederenrecitals met de pianiste Shuann Chai en met de (forte)pianist Vaughan Schlepp.

programma’s

Het Nije Trio
Mijke Sekhuis, sopraan
Hanka Clout, klarinet
Vaughan Schlepp, piano
 
Sopraan Mijke Sekhuis vormt samen met klarinettiste Hanka Clout en fortepianist Vaughan Schlepp het Nije Trio. Door de combinatie van sopraan en klarinet met de unieke klank van de fortepiano kan het Nije Trio prachtige muziek laten horen voor verschillende bezettingen. Het programma is gebouwd rond twee hoogtepunten van het repertoire voor deze combinatie: Schuberts Der Hirt auf dem Felsen en de felle aria Parto, Parto van Mozart. Laat u meenemen in de wereld van Mozart en Schubert, maar laat u ook verrassen door de muziek van hun tijdgenoten Schumann en Spohr. Ontluikende romantiek vol echo’s uit diepe dalen, herders op hoge toppen en hartkloppingen van verlangen …
 
Spohr – uit Sechs deutsche Lieder nr. 1,2,4,5
Mozart – Als Luise en Abendempfindung
Schumann – Aus den Östlichen Rosen, Nur wer die Sehnsucht kennt, Sehnsucht
Mozart – Parto, parto uit La Clemenza di Tito
Schubert – Sonatina in g D  408 op. 137, Romanze uit Die Verschworenen en Der Hirt auf dem Felsen
 
Dit programma is geschikt voor ruimtes zonder vleugel, maar kan eventueel ook in de klassieke setting met vleugel gespeeld worden.

Mijke Sekhuis, sopraan
Vaughan Schlepp, (forte)piano
 
In dit liederenrecital volgen Mijke Sekhuis en Vaughan Schlepp de ontwikkeling van de liedkunst van de hoogklassieke periode naar de vroege romantiek met speciale aandacht voor de mogelijkheden en kwaliteiten van de fortepiano als begeleidingsinstrument. Van Ariadne’s verlangens in Haydns Arianna a Naxos, belanden wij via onder andere Mozarts Luise bij de romantische zettingen van Goethes tragische heldinnen als Mignon en het verliefde meisje uit Mendelssohns Die Liebende schreibt.
 
In het hart van dit recital staat Mignons gezang Nur wer die Sehnsucht kennt centraal: in wel tien verschillende zettingen ontdekken we hoe componisten als Schubert en Schumann, maar ook Zelter, Fanny Mendelssohn en Beethoven zich lieten inspireren door deze romantische poëzie.
 
Haydn – Arianna a Naxos
Mozart – Als Luise en Der Zauberer
Beethoven, Loewe, Von Hiller, Reissiger, Zelter, Schubert, Fanny Mendelssohn, Robert Schumann – Nur wer die Sehnsucht kennt
Felix Mendelssohn – Neue Liebe, Die Liebende schreibt, And’res Maienlied

Dit programma is geschikt voor ruimtes zonder vleugel, maar kan eventueel ook in de klassieke setting met vleugel gespeeld worden.

Mijke Sekhuis, sopraan
Shuann Chai, piano
 
Een Frans programma met muziek van de Nederlander Jeths en de Amerikaan Barber: hoe Frans zal dat klinken?
 
De Amerikaan Samuel Barber componeerde op vijf Franse teksten van Rainer Maria Rilke (ook al geen fransoos) en liet zich inspireren door de grootmeesters van de Franse Mélodie. De voltooide cyclus Mélodies passagères werd opgedragen aan het duo Pierre Bernac en Francis Poulenc, die in 1952 de première van het werk verzorgden in Parijs. Daar zit ergens toch een behoorlijk Frans luchtje aan.
 
Bekendere grootmeesters van het Franse lied bezoeken Mijke Sekhuis en Shuann Chai natuurlijk ook. Bij de cycli van Ravel en Debussy zijn zij verzekerd van verlangen en melancholie, van fluweel en vogelgekwetter, van brandende zon en eindeloos regenachtige middagen.
 
Tenslotte blazen ze het stof van drie vroege liederen van de Nederlandse componist Willem Jeths. In zijn korte cyclus Les Chats, naar drie gedichten van Baudelaire, gaat hij op zoek naar de taal van deze sfinxen van onze huiskamers: sensueel, eigenzinnig en mysterieus.
 
Claude Debussy – Ariettes oubliées
Samuel Barber – Mélodies passagères
Maurice Ravel – Shéhérazade
Willem Jeths – Les Chats

Caroline Stam

Caroline Stam studeerde zang aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Erna Spoorenberg en Margreet Honig. Zij behaalde het diploma Uitvoerend Musicus na haar studie Docerend Musicus cum laude te hebben afgesloten. Daarna werd zij gecoacht door David Pittman-Jennings. In 1995 behaalde zij de eerste prijs voor sopraan op de Grimsby International Competition for Singers te Grimsby, Groot-Brittannië, alsmede de eerste prijs voor de vertolking van het Franse lied.

Caroline Stam concerteerde in Nederland, Engeland, Frankrijk, Spanje, Denemarken en Duitsland, tijdens festivals als Les Festivals du Trégor, La Folle Journée de Nantes, het Festival des Cathédrales de Picardie, het Dollardfestival en het Bremer Bachfest, onder dirigenten als Robert King, Ivan Fischer, Patrick Peire, sir David Willcocks, Charles de Wolff, Roy Goodman, Jan Willem de Vriend en Ton Koopman.

Zij verleende solistische medewerking aan de cd-opnamen van Purcells Fairy Queen en diverse Bachcantates, waaronder in de gehele tiende aflevering van de serie complete opnamen van de Bachcantates onder leiding van Ton Koopman. Ook verschenen van haar een opname van Italiaanse barokcantates onder leiding van Patrick Peire en Bachs Johannes Passion met de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven. Zij soleerde tevens in Ton Koopmans reconstructie van Bachs Markus Passion alsmede Buxtehudes Das Jüngste Gericht met het Amsterdam Baroque Orchestra and Choir van Ton Koopman. Verdere opnamen met Ensemble Amphion met Muziek uit de tijd van Rembrandt en met Camerata Trajectina Bacchus, Ceres en Venus van Johan Schenck en Liederen van Jacob Cats. In 2011 zong zij de Nederlandse première van het Requiem van Iver Kleive.

Caroline Stam treedt op met het blokfuitensemble Brisk en het Egidiuskwartet. Sinds 1994 verzorgt Caroline regelmatig liederenrecitals voor Vrienden van het Lied met Maarten Hillenius.

programma

Caroline Stam, sopraan
Maarten Hilenius, piano

Samen met pianist Maarten Hillenius brengt Caroline Stam een programma waarin het kind centraal staat. In de eerste helft van dit afwisselende recital komen liederen aan bod van Ives, Quilter, Musgrave, Diepenbrock en Poulenc. Na de pauze klinken Duitstalige liederen van Brahms, Grieg, Mahler, Schubert, Strauss en Wolf. In het deel voor de pauze speelt Maarten Hillenius bijpassende pianostukken van Debussy en na de pauze van Schumann.

Lees hier het volledige programma.

Varvara Tishina

Varvara Tishina werd geboren in Novgorod, Rusland, waar ze al op vierjarige leeftijd begon met het spelen van viool en piano. Ze studeerde viool aan het Conservatorium van Moskou, waar ze onder meer speelde in het ensemble voor kamermuziek van docent en pianist Tigran Alikhanov. Tevens volgde ze zanglessen aan de Academie voor Koorkunst in Moskou bij Tatiana Bajkova.

In 2013 besloot Varvara Tishina zich geheel toe te leggen op haar carrière als sopraansolist. Ze studeerde zang aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen bij Hanneke de Wit, en volgde masterclasses van onder andere Miranda van Kralingen en Margreet Honig.

De afgelopen jaren heeft ze verschillende rollen vervuld in diverse producties, van Bach’s Mattheus Passie tot werken van Olivier Greif, Will Todd, Franghiz Ali-Zadeh en Djuro Živković.

In 2014 maakte ze haar operadebuut in I Pagliacci van Leoncavallo tijdens Operaproject Het Hogeland in Groningen. In 2015 was ze finaliste in het Grachtenfestival Conservatorium Concours. Sinds 2016 maakt ze deel uit van het Groot Omroepkoor en werkt ze freelance bij het Nederlands Kamerkoor. In de NTR ZaterdagMatinee van 2017 zong zij de rol van vertrouweling in Simon Boccanegra van Verdi. Eerder in het jaar vertolkte ze de rol van Mimi in de opera La Bohème van Puccini.

Eind oktober 2017 trad ze met pianiste Victoria Dmitrieva toe tot het solistenbestand van de Vrienden van het Lied.

programma

Varvara Tishina, sopraan
Victoria Dmitrieva, piano

Ten tijde van de romantiek diende poëzie mede om over de grenzen heen ideeën uit te wisselen. Zo maakten beroemde Russische dichters als Poesjkin, Fet en Mey prachtige vertalingen van gedichten van grootheden als Heine, Goethe, Voltaire en Lord Byron. De soms wat vrije hertalingen vormden een bron van inspiratie voor Russische liedcomponisten uit die tijd, van Glinka tot Rachmaninov. Voor dit programma koos het duo de mooiste voorbeelden, soms met verschillende vertalingen of toonzettingen van eenzelfde gedicht.

Het volledige programma leest u hier.

Ellen Valkenburg

Ellen Valkenburg rondde in 2008 haar studie Docent Muziek af aan het conservatorium van Tilburg en werd vervolgens toegelaten tot de opleiding Zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar zij in mei 2012 haar bachelor behaalde met onderscheiding voor authenticiteit in de keuze en uitvoering van het programma. In juni 2014 sloot zij haar masterstudie zang af bij Maria Acda en Sasja Hunnego aan ditzelfde conservatorium.

In 2011 heeft Ellen deelgenomen aan de mastercursus Poetry and Performance of the German Lied, georganiseerd door het Franz-Schubert-institut in Baden bei Wien. Daar volgde ze masterclasses bij onder anderen Elly Ameling, Roger Vignoles, Irwin Gage, Rudolf Jansen, Robert Holl en Barbara Bonney. Ook volgde zij lessen en masterclasses bij Henk Neven, Phyllis Ferwerda, Elsina Jansen, Margreet Honig en Meinard Kraak. In maart 2012 kreeg Ellen vanuit het Prins Bernhard Cultuurfonds het Margit Widlund Stipendium toegekend. Dit stipendium, door schrijfster Anna Enquist en haar man ingesteld ter nagedachtenis aan hun overleden dochter, is bestemd voor jonge zangeressen met een bijzondere podiumpresentatie.

Ellen vormt een duo met pianiste Andrea Vasi. Samen verzorgden zij concerten voor o.a. het Grachtenfestival, het Prins Bernhard Cultuurfonds, Opium en Earbites op Radio 4, de NJO Muziekzomer en het televisieprogramma Vrije geluiden. In 2011 wonnen zij het Musico-liedconcours en in het najaar van 2013 werden zij toegelaten tot het solistenbestand van de vereniging Vrienden van het Lied. In september 2014 wonnen zij de Prijs van de Vrienden van het IVC in de finale van het Internationaal Vocalisten Concours te ’s-Hertogenbosch en recentelijk wonnen zij de tweede prijs tijdens de International Liedduo Competition 2015 te Enschede.

In april 2014 zong Ellen als soliste in Ein Sommernachtstraum (Mendelssohn) met het Residentie Orkest onder leiding van Jan Willem de Vriend. Ook maakt zij deel uit van het ensemble CoCo Collectief, bestaande uit vijf sopranen en pianist Maurice Lammerts van Bueren. Met dit ensemble zong zij in onder meer het programma Opium op Radio 4 en het Concertgebouw. In het najaar van 2015 zal Ellen de rol van Barbarina zingen in een productie van de Nederlandse Reisopera.

programma’s

Ellen Valkenburg, sopraan
Maurice Lammerts van Bueren, piano

De titel van dit programma was de naam van een groep kunstenaars in Parijs aan het begin van de 20e eeuw, bestaande uit schilders, schrijvers, componisten en musici. In dit recital klinken liederen uit een korte periode, maar de verscheidenheid is groot met componisten als Delage, de Falla, Ravel, Sévérac en Strawinsky. Ellen Valkenburg brengt dit concert met de pianist Maurice Lammerts van Bueren.

Lees hier het volledige programma met een korte toelichting.

Ellen Valkenburg, sopraan
Maurice Lammerts van Bueren, piano

In dit programma wordt gereisd naar mysterieuze oorden, dichtbij en ver weg. Na de opening met het bekende pianostuk van Robert Schumann met deze titel volgen zijn Mignon-liederen. Het einde wordt gevormd door drie Franstalige cycli: Cinq Mélodies Populaires Grecques en Shéhérazade van Ravel en de Mélodies Passagères van Barber. Daarvoor klinken nog liederen van Enescu, Orthel en Duparc. In dit programma wordt Ellen Valkenburg begeleid door de pianist Maurice Lammerts van Bueren.

Lees hier het volledige programma met een korte toelichting.

Ellen Valkenburg, sopraan
Andrea Vasi, piano
 
Het solistenduo Valkenburg en Vasi hebben een breed georiënteerd programma samengesteld. Hoofdbestanddelen van dit recital zijn de Mädchenblumen van Richard Strauss, Hermit Songs van Samuel Barber en Sept chansons de Clément Marot van George Enescu. Hieromheen zijn liederen geprogrammeerd van Franz Schubert, Henriëtte Bosmans, Jake Heggie en de Roemeense componist Tiberiu Brediceanu.
 
N.B. Programma I kan voorlopig niet geboekt worden, omdat pianiste Andrea Vasi voor een langere tijd in het buitenland verblijft.

Ellen Valkenburg, sopraan
Andrea Vasi, piano
 
Ook het tweede programma met pianiste Andrea Vasi is zeer veelzijdig. Voor de pauze de beide Suleika-liederen van Schubert, Ariettes Oubliées van Debussy en van Britten de cyclus Fish in the unruffled lakes. Na de pauze twee liederen van Wim Aerts op gedichten van Jean Pierre Rawie, een selectie uit het Italienisches Liederbuch van Wolf en de Siete Canciones Populares Espanolas van Manuel de Falla.
 
N.B. Programma II kan voorlopig niet geboekt worden, omdat pianiste Andrea Vasi voor een langere tijd in het buitenland verblijft.

Hanneke de Wit

Hanneke de Wit studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en vervolgde haar studie aan De Nieuwe Opera Academie. In 2003 sloot zij deze studie cum laude af met onderscheiding voor muzikaliteit.

Na haar afstuderen vertolkte Hanneke de Wit diverse rollen in opera’s van Gluck en Mozart. In het Grachtenfestival van 2008 zong zij de hoofdrol in de opera Der Vampyr van Marschner. In 2009 zong zij bij de Reisopera de rollen van Grande Pretresse in Rameaus Hippolyte et Aricie onder leiding van Jed Wentz en Woglinde in de succesvolle productie van Wagners Rheingold onder leiding van Ed Spanjaard. Zij keerde in deze rol terug voor de Götterdämmerung in 2012.

In 2007 maakte Hanneke de Wit haar debuut bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest in Bruckners Derde Mis in f-klein onder leiding van Philippe Herreweghe. Afgelopen jaar maakte zij tournees met het Requiem van Mozart (Brabants Orkest onder leiding van Jan Willem de Vriend) en met Die Schöpfung van Haydn (Orkest van de achttiende eeuw onder leiding van Frans Brüggen). Met Brüggen zong zij in 2009 ook in de ZaterdagMatinee in Haydns Nelson Mis. Eerder zong zij in de Matinee Bachs Magnificat onder leiding van Peter Dijkstra.

In 2008 gaf zij een liedrecital in de serie Jonge Nederlanders van het Concertgebouw, begeleid door de Duitse pianist Alexander Schmalcz. In 2009 hebben zij samen liederen van Richard Strauss opgenomen op cd. In 2004 won Hanneke de Wit het prestigieuze Cristina Deutekom Opera Concours. Tijdens het Internationale Vocalisten Concours in ‘s-Hertogenbosch in 2006 werd haar de Caroline Kaart Prijs voor de beste Nederlandse zangeres toegekend. In 2011 zong Hanneke de sopraanpartij uit de Johannes Passion in de geënsceneerde productie van regisseur Dale Duesing bij de Reisopera.

Zij studeerde ook Duitse Taal en Letterkunde aan de Universiteit Leiden. De combinatie met deze studie heeft tot veel concerten met Duitse componisten, gedichten en onderwerpen geleid. Hanneke de Wit wordt de afgelopen jaren begeleid door Margreet Honig. 

Voor de Vrienden van het Lied werkt Hanneke de Wit samen met pianisten Eildert Beeftink en Reinild Mees.

programma’s

Hanneke de Wit, sopraan
Eildert Beeftink, piano
 
In dit programma met Eildert Beeftink aan de piano komen vier grote liedcomponisten aan bod uit de tweede helft van de 19e eeuw. De romantiek viert hoogtij en van begin tot eind wordt de dramatiek steeds sterker. Voor de pauze werken van Fauré en Brahms met o.a. bekende liederen als Les Berceaux, Clair de Lune, Mainacht en Feldeinsamkeit. Na de pauze vier liederen van Duparc waaronder het geliefde L’invitation au voyage en een vijftal werken van Tsjaikovski.

Hanneke de Wit, sopraan
Reinild Mees, piano
 
Samen met Reinild Mees brengt Hanneke de Wit een afwisselend programma. Voor de pauze hoort u bekende composities van Mendelssohn, Schubert en liederen van Henk Nieland op teksten van Vasalis. Na de pauze komt Fauré aan bod en een selectie uit opus 10 van Richard Strauss.

Hanneke de Wit, sopraan
n.n., piano
 
In dit recital hoort u een keuze uit haar romantische repertoire, bestaande uit onder andere de cyclus Frauenliebe und -leben van Schumann, liederen van Schubert, Mendelssohn, Fauré, Strauss en Tsjaikovski.

Johannette Zomer

Johannette Zomer begon in 1990 haar zangopleiding bij Charles van Tassel aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. In juni 1997 behaalde zij haar diploma Uitvoerend Musicus. Sindsdien ontving ze coaching van Diane Forlano (London) en Marlena Malas (New York).
 
Het repertoire van Johannette Zomer reikt van de middeleeuwen tot en met de 20e eeuw, met als gevolg een zeer gevarieerde en omvangrijke concertpraktijk. Zij werkte daarom niet alleen met belangrijke barokspecialisten zoals Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Frans Brüggen, René Jacobs, Reinard Goebel en Paul McCreesh, maar ook met dirigenten als Kent Nagano, Ivan Fischer, Daniel Harding, Valery Gergiev, Reinbert de Leeuw en Peter Eötvös. Verder geeft Johannette regelmatig recitals met zowel theorbist Fred Jacobs als forte-piano specialist Arthur Schoonderwoerd.
 
Johannette Zomer maakte haar operadebuut bij de Nationale Reisopera in oktober 1996 toen ze de page Tebaldo vertolkte in Guiseppe Verdi’s Don Carlo. Sindsdien stond zij meerdere malen op de operabühne in rollen als Belinda, Pamina, Euridice, Dalinda en Ilia maar ook als Mélisande en Amanda (in Ligeti’s Le Grand Macabre).
 
Regelmatig verleent zij medewerking aan cd-opnamen. Een paar van haar laatste projecten – alle zeer goed ontvangen in pers en ether; zo noemde het gezaghebbende muziektijdschrift Gramophone haar ‘a new voice to watch’ – zijn de cd met Bachcantates (begeleid door het Engelse ensemble Florilegium) waarvoor zij in 2008 een Edison ontving, en de cd L’Esprit Galant, waarop zij met Fred Jacobs de ontwikkeling van het 17e eeuwse Franse lied laat horen.
 
Afgelopen najaar nam Johannette in een nieuwe kamermuziekversie van Rossini’s Il Turco in Italia bij het Nederlands Blazers Ensemble beide vrouwelijke hoofdrollen voor haar rekening. Verder debuteerde zij bij het Mozarteum Orchester Salzburg onder leiding van Ivor Bolton in Bachs Hohe Messe, en heeft zij onder diezelfde dirigent meegewerkt aan een uitvoering van Handels Athalia, begeleid door Concerto Köln. In 2009 maakte Johannette Zomer haar debuut bij de Nederlandse Opera in Ercole Amante van F. Cavalli en is zij op tournee door Europa geweest met de orkesten van Ton Koopman en Frans Brüggen, en met uitvoeringen van resp. de Mattheus-Passionen Hohe Messe van Bach.