Nieuw programma: Alleen, maar niet Eenzaam

Irene Maessen-Ursula Dutschler

De samenwerking tussen zangeres Irene Maessen en klaveciniste/fortepianiste Ursula Dütschler komt voort uit een optreden tijdens de ‘Dag van de componist’ gehouden op 18 juni 2022. Op die dag werd liedrepertoire van zes Nederlandse componisten uitgevoerd, muziek die ontstaan is in tijden van Corona. Het lied Les plaies du monde (De wonden van de wereld) van Sylvia Maessen op tekst van de 13e-eeuwse dichter Rutebeuf, was oorspronkelijk gecomponeerd voor zang en piano. Tijdens de coronaperiode voerde Irene dit lied al uit met klavecimbel. Vervolgens benaderde Irene Ursula Dütschler om de pianopartij van het lied op klavecimbel of misschien pianoforte te spelen voor deze ‘Dag van de componist’. Al gauw bleek dat de fortepiano van Ursula (een kopie naar Schanz ca. 1800) een extra dimensie aan de compositie gaf. Zo gezegd, zo gedaan.

Ook bleek dat de samenwerking tussen deze twee ervaren, gelijkgestemde musici smaakte naar meer, en zo lag er al vrij snel een geheel liedprogramma klaar voor uitvoering. Dit programma, genaamd Alleen, maar niet eenzaam, is een muzikale zoektocht naar de beleving van het alleen-zijn en het samen-zijn, en ook enigszins een uitvloeisel van de Coronatijd. Veel mensen leden onder de isolatie van de lockdowns. Tegelijkertijd vonden mensen elkaar juist ook op plaatsen en manieren die nieuw waren.

Op het programma staan liederen van Haydn (o.a. Arianna a Naxos, de ultieme verlatenheid, en Engelse liederen zoals The Wanderer, de dolende mens), Schubert (Der Einsame, alleen zijn is zo gek nog niet), Diepenbrock, Maessen (Les plaies du monde, afzondering/uitsluiting door armoede) en Poulenc (Les Chemins de l’amour, het verloren samenzijn) en nog vele andere composities.
Daarnaast zal Ursula ook wat solo’s ten gehore brengen.

X