mezzosopraan

Florieke Beelen

Florieke Beelen won diverse prijzen. Haar deelname aan het Internationaal Vocalisten Concours in 2014 leverde haar vier prijzen op, waaronder de prestigieuze Arleen Auger Allround Prijs voor de beste allround zangeres van het concours. In juli 2015 won Florieke de Jong Talent Prijs bij de Belvedere Competitie. In het NRC Handelsblad werd Florieke de rijzende ster van Nederland genoemd. In juni 2016 won ze twee prijzen op de Stenhammar Music Competition in Zweden, waaronder de Stenhammar Prijs.

Florieke is een veelgevraagd soliste in binnen- en buitenland zowel op oratoriumgebied als in opera’s. Ze had de eer om samen te werken met dirigenten als Marc Albrecht, Tomáš Netopil, Stefano Montanari, Richard Egarr, Antony Hermus, Clark Rundell, Arjan Tien, Boudewijn Jansen, Etienne Siebens, Kenneth Montgomery en Maurizio Benini; en met regisseurs als Laurent Pelly, Andrea Breth, Damiano Michieletto, Alexander Oliver, Robert Carsen, Lotte de Beer en Allex Ollé & Valentina Carrasco (La Fura dels Baus).

Ze volgde masterclasses bij onder meer Dame Janet Baker, voor haar vertolking van Brittens Phaedra, bij Ed Spanjaard, Rudolf Jansen, Nelly Miricioiu, Doris Soffel, Dennis O’Neill, Leontina Vaduva, Jean Philippe Lafont, José van Dam en Christa Ludwig. Op het Christina Deutekom Gala zong Florieke naast onder andere Eva-Maria Westbroek, Henk Poort, Marco Bakker, Ernst Daniël Smid en Charlotte Margiono. Dit vond plaats in het Koninklijk Theater Carré te Amsterdam met Holland Symfonia onder leiding van Ramon Tebar. Florieke zong de rol van Meg Page (Falstaff) en Marcellina (Le nozze di Figaro) op het Gala van de Nationale Opera.

De liefde voor het lied deelt Florieke met pianiste Abigail Richards, met wie zij een liedduo vormt. Samen wonnen zij twee prijzen op het Internationaal Vocalisten Concours 2014. Recent gaven zij samen een recital in de Kleine Zaal van het Concertgebouw. Florieke zong ook de Wesendoncklieder van Wagner bij Het Orkest onder leiding van Jacob Slagter; de 6 Carmina Alcaei van Dallapiccola bij het Nieuw Ensemble en Bosnian Voices van Nigel Osborne bij het Liverpool Philharmonic Ensemble 10/10. Onlangs zong zij bij Introdans Lieder eines fahrenden Gesellen van Mahler met het Gelders Orkest onder leiding van Otto Tausk. Florieke is ook afgestudeerd voor de bachelor Bedrijfseconomie en de master Marketing Management aan de Tilburg University.

programma’s

Florieke Beelen, mezzosopraan
Abigail Richards, piano

Dit recital opent met Chansons de Bilitis van Debussy en vervolgt met een selectie uit de Mörike-Lieder van Wolf en een drietal liederen van Duparc. Na de pauze brengen Florieke Beelen en Abigail Richards de cycli A Charm of Lullabies van Britten en Lieder eines fahrenden Gesellen van Mahler. Het volledige programma leest u hier.

Florieke Beelen, mezzosopraan
Abigail Richards, piano

Florieke Beelen en Abigail Richards brengen voor de pauze liederen van Liszt, Wolf en de Wesendonck-lieder van Wagner. Na de pauze kan het publiek genieten van de 6 Liederen opus 8 van Rachmaninoff en de 5 Liederen opus 37 van Sibelius. Het volledige programma leest u hier.

Florieke Beelen, mezzosopraan
Abigail Richards, piano

In dit programma brengen Florieke Beelen en Abigail Richards een drietal liederen van Liszt, de Siete canciones populares españolas van De Falla, Shéhérazade van Ravel en de Ciganské melodie (opus 55) van Dvořák. Het volledige programma leest u hier.

Florieke Beelen, mezzosopraan
Abigail Richards, piano

Voor de pauze laten Florieke Beelen en Abigail Richards een grote selectie horen uit Des Knaben Wunderhorn van Mahler. Na de pauze komen de Cabaret Songs van Britten aan bod en van Poulenc Banalités en Deux poèmes de Louis Aragon. Het volledige programma leest u hier.

Florieke Beelen, mezzosopraan
Hans Pieter Herman, bariton
Maurice Lammerts van Bueren, piano

Dit romantische concert wordt gebracht door Florieke Beelen, Hans Pieter Herman en Maurice Lammerts van Bueren. Het programma bevat de integrale liedcyclus Myrten van Robert Schumann, afgewisseld met zijn meest geliefde duetten.

Regula Boeninger

Regula Boeninger studeerde solozang en opera aan het Maastrichts Conservatorium. Zij volgde masterclasses en momenteel wordt zij gecoacht door Gemma Visser. Sinds 2001 vormt zij een liedduo met pianist Robert Weirauch met wie ze in 2003 de eerste prijs behaalde op de Internationaler Johannes Brahms Wettbewerb in Pörtschach in Oostenrijk. Tijdens de Internationaler Gesangswettbewerb Köln 1998 bereikte zij de finale, in 2000 was zij laureaat bij de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie, Den Haag.

Regula Boeninger vertolkte rollen in opera’s van Gluck en Mozart bij onder meer De Nationale Reisopera. Haar concertactiviteiten leidden tot een omvangrijk repertoire van oratorium en lied. Regula Boeninger werkt met verschillende barokensembles en treedt op bij festivals en concertseries. Als taalcoach werkt zij bij de Toneelacademie Maastricht; daarnaast geeft zij zanglessen en organiseert ze een kamermuziekconcertserie.

programma’s

Claudia Couwenbergh, sopraan
Regula Boeninger,  mezzosopraan
Robert Weirauch, piano

Samen met de mezzosopraan Regula Boeninger heeft Claudia Couwenbergh een programma gemaakt naar aanleiding van het Mendelssohnjaar 2009. Zij brengen afwisselend solo’s en duetten ten gehore van Mendelssohn, Robert en Clara Schumann, Reger, Wolf, Berg en Webern.

Regula Boeninger, mezzosopraan
Robert Weirauch, piano

 

In dit soloprogramma zingt Regula Boeninger liederen van Tsjaikovski, Brahms, Fauré, Granados en Turina. Haar pianist Robert Weirauch speelt enkele solostukken van Brahms, Villa-Lobos en Turina.

Franciska Dukel

Franciska Dukel is pianiste, zangeres en zangcoach met een indrukwekkende staat van dienst. Zij studeerde aanvankelijk piano aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en muziekwetenschappen aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. Na het behalen van haar UM-zangdiploma in 1990 soleerde zij veelvuldig als mezzosopraan bij tal van gerenommeerde orkesten en ensembles onder leiding van dirigenten als Ed Spanjaard, Edo de Waart, Hartmuth Haenchen, Valery Gergiev, Simon Rattle en Vladimir Jurowsky.

Zij zong rollen bij de Reisopera, Opera Zuid, de Vara-matinee en de Nederlandse Opera. Daarnaast was Franciska Dukel actief in het hedendaagse repertoire met het Nieuw-Ensemble, de Ebonyband en de Musikfabrik NWF en in de Oude Muziek in samenwerking met ondermeer Ivor Bolton, Jos van Immerseel en Michael Chance.

In liedrecitals profileert Franciska Dukel zich met programma’s die opvallen door hun originele thema en de keuze voor veelal vergeten Nederlandstalig en Duits repertoire.

Haar grote ervaring en deskundigheid geeft zij graag door aan de volgende generatie zangers: van 2001 tot en met 2006 als hoofdvakdocente solozang aan het Conservatorium in Amsterdam en de afgelopen jaren in haar eigen lespraktijk als coach van (semi)professionele zangers en zang-pianoduo’s.

Zij is op diverse cd’s te beluisteren; onder andere met cantates van Buxtehude met Anima Eterna onder leiding van Jos van Immerseel (CCS 7895), op de met een Edison bekroonde Schulhoff-cd van de Ebonyband onder leiding van Werner Herbers (CCS 9997) en met liederen van Buyanovsky op Russian Music for Horn (WMM 500.036).

programma’s

Franciska Dukel, mezzosopraan

In het programma Natur und Kunst zingt Franciska Dukel liederen van Goethes muzikale tijdgenoten zichzelf begeleidend aan de vleugel : een primeur!

Deze vorm van musiceren heeft haar voorkeur vanwege de unieke eenheid van stem en instrument, die zo ontstaat en de intimiteit, die dit met zich mee brengt. Deze authentieke wijze van liedkunst vertolking was niet alleen nog gangbaar in Goethes tijd, maar zelfs een regelmatig voorkomende vorm van musiceren bij Goethe thuis.

De dichter Goethe is zelf ‘aanwezig’ in dit programma en krijgt stem door de voordracht van Manuel Wittazscheck. Hierdoor komt Goethe niet alleen door de verklankingen van zijn poëzie tot leven, maar ook als mens door de voorgedragen brief- en romanpassages. Het gedicht Natur und Kunst is uitgangspunt en motto van het gehele programma: vertrekkend van de eenvoud en het natuurlijke in de volksmuziek wordt de overgang weergegeven naar de meer kunstige verklankingen van Goethes poëzie. Door de keuze van de liederen, waarvan velen van Goethes tijdgenoten, én de bijzondere eenheid tussen zang, begeleiding en gesproken teksten kunt u een bijzondere belevenis tegemoetzien.

Het programma duurt (ruim) een uur en heeft geen pauze. Enige voorwaarde voor dit programma is een mooie vleugel die zodanig te draaien is, dat het publiek het gezicht van de zangeres kan zien en haar stem over de vleugel heen kan klinken.

Bekijk de trailer van Goethe: Natur und Kunst >

Franciska Dukel, mezzosopraan

Na haar authentiek vormgegeven Goetheprogramma Natur und Kunst komt Franciska Dukel nu met een opvolger. Zij gidst u sprekend, zingend en spelend door de vindingrijke vruchten van de Romantiek. Vruchten waar de classicus Goethe zelf aanvankelijk geen trek in had, maar die later voor vele generaties de belangrijkste toegang tot zijn poëzie zouden worden.

Van een vijftal gedichten belicht Franciska Dukel eerst de opvallendste verschillen in de verklanking door diverse componisten. Na deze uitleg zal u deze Lieder, als ze weer in hun geheel klinken, kunnen horen met nieuwe oren. Daarmee blijkt hoeveel meer muziek er in elk gedicht schuilt dan Goethe zelf meende te weten.

Bekijk een voorbeeld: Rastlose Liebe>

Alexandra d’Espinoza

Alexandra d’Espinoza studeerde aan het Nationale Conservatorium te Buenos Aires, Argentinië en de Catholic University of America (Benjamin T. Rome School of Music, Latin American Center of Graduate Studies in Music) in Washington DC (VS), en sloot haar studie af aan het aan de Opera‑academie van het Colon Theater ook in Buenos Aires. In Nederland volgde zij een post-hbo-studie zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, met een specialisatie in pedagogiek.

Alexandra d’Espinoza nam deel aan cursussen en masterclasses en won verschillende prijzen in Argentinië, Zuid-Amerika en Nederland. Zij heeft als soliste opgetreden in opera’s, oratoria en kamermuziekrecitals in Argentinië, de Verenigde Staten, Frankrijk en Nederland. Ook als docent is zij in deze landen voor verschillende instituten werkzaam geweest. Tijdens haar studie in de VS, waar zij een Master Degree voor Latijns‑Amerikaanse Muziek heeft behaald, heeft zij zich gespecialiseerd in het Spaans‑Amerikaanse kamerrepertoire. Regelmatig nam zij deel aan de concerten van de Argentijnse Componisten Associatie waar zij van vele nieuwe composities de première zong.

programma

Alexandra d’Espinoza, mezzosopraan
Jeroen Liedorp, piano

Dit programma bestaat uit liederen van Europese componisten, die niet in de moedertaal van de componist zijn gecomponeerd.  De redenen zijn verschillend: (tijdelijke) emigratie, mode, bewerkingen van populaire liederen of gewoon voor eigen plezier. U hoort liederen van o.a. Haydn, Beethoven, Tsjaikovski, Liszt, Ravel en Ton de Leeuw. Alexandra d’Espinoza wordt begeleid door Jeroen Liedorp.

Maria Fiselier

Maria Fiselier studeerde in 2013 af aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag met een onderscheiding voor Artistry and integrity in performing. Ook maakte ze deel uit van de National Opera Studio in Londen in het seizoen 2012/13. Ze volgde masterclasses bij Jard van Nes, Udo Reineman en Rudolf Jansen, maar ontving haar eerste zanglessen van haar vader, bariton Frans Fiselier.

In 2011 won Maria Fiselier de publieksprijs van het Grachtenfestival Conservatorium Concours; een jaar later won ze zes prijzen tijdens het Internationaal Vocalisten Concours ‘s-Hertogenbosch, waaronder de Vrienden van het Lied-prijs.

Maria is een veelgevraagd en gepassioneerde vertolker van het lied repertoire, met optredens door heel Nederland, waaronder De Doelen in Rotterdam en het Amsterdamse Muziekgebouw aan het IJ. Naast een florissante operacarrière (optredens in Aldeburgh, London, Berlijn, de Brusselse Munt, de Nederlandse Opera, Münchner Gärtnerplatz) is Maria een veelgevraagd solist in het concertrepertoire (Duruflé Requiem, Vivaldi Gloria, Honegger Le Roi David, Rossini Petite Messe Solennelle en Bach Weihnachtsoratoriumen Matthäus-Passion).

Maria werkt sinds 2011 samen met Peter Nilsson. Zij brachten in november 2014 hun eerste cd uit To go into the unknown met liederen van Ivor Gurney, Herbert Howells en Benjamin Britten.

programma

Maria Fiselier, mezzosopraan
Peter Nilsson, piano

Samen met de pianist Peter Nilsson heeft Maria Fiselier een veelzijdig programma samengesteld. Voor de pauze brengen zij de Wesendonck-lieder van Richard Wagner en van Debussy de tweede serie van de Fêtes Galantes en de Chansons de Bilitis. Na de pauze zingen zij liederen van Gurney en Howells en Cabaret songs van Britten en Bolcom.

Karolina Hartman

De uit Noord-Zweden afkomstige mezzosopraan Karolina Hartman studeerde aanvankelijk piano bij David Kuyken in Utrecht. Na een ernstige blessure legde Karolina zich volledig toe op het zingen. Zij studeerde bij Henny Diemer en rondde haar masterstudie zang in 2007 zeer succesvol af. Zij volgde masterclasses bij onder anderen Udo Reinemann, Rudolf Jansen, Robert Holl, Jard van Nes, Peter Kooij en Olaf Bär.

Het liedrepertoire ligt Karolina bijzonder na aan het hart. Samen met pianisten Maurice Lammerts van Bueren en Jan-Paul Grijpink vertolkt zij programma’s, waarin Zweedse liederen een belangrijke plaats innemen. Ook schreef ze over dit repertoire artikelen en programmatoelichtingen, waaruit haar affiniteit met het geschreven woord en de dichtkunst blijkt. Sinds 2007 is zij soliste bij de Vereniging Vrienden van het Lied.

Karolina is een veelgevraagd soliste voor het concert- en oratoriumrepertoire en werkt met gerenommeerde ensembles in binnen- en buitenland. Zij was te horen in meerdere radio-opnames, zoals in een project van de Nederlandse Bachvereniging met muziek van Johann Rosenmüller, en in liederen van Mahler en Schubert.

In het seizoen 2012-13 is Karolina o.a. te horen in Mahlers Das Lied von der Erde, het Gloria van Vivaldi en de Krönungsmesse van Mozart, maar ook in kamermuziekconcerten. Bijvoorbeeld samen met klavecinist Pieter Dirksen in werken van Sweelinck.

programma’s

Selma Harkink, sopraan
Karolina Hartman, mezzosopraan
Jan-Paul Grijpink, piano
 
Duetten van Brahms, Fauré, Chausson, Rossini en Britten samen met mezzosopraan Karolina Hartman en sololiederen van Schumann en Grieg.

Karolina Hartman, mezzosopraan
Maurice Lammerts van Bueren, piano

In Amerika kan het: geboren worden als arme jongen en eindigen als miljonair. Karolina Hartman en Maurice Lammerts van Bueren voeren in dit programma muziek uit van componisten, die allemaal iets met The American Dream te maken hebben. Aan bod komen liederen van Korngold, Eisler, Strawinsky, Rachmaninoff, Bernstein en Jake Heggie. De Europese wortels, het Russisch sentiment en de Amerikaanse showcultuur staan garant voor een afwisselend recital. Lees hier het programma en de toelichting en geniet van de foto’s in Hollywood-stijl.

Karolina Hartman, mezzosopraan
Maurice Lammerts van Bueren, piano

In het programma De Tuin van Wenen klinken zelden uitgevoerde liederen van Arnold Schönberg, de vader van de Tweede Weense school, en van Anton Webern. Een keuze uit hun atonale werk, maar ook vroege liederen van Webern, die aan Hugo Wolf doen denken, en uitbundige cabaretliederen van Schönberg. Daarnaast worden werken uitgevoerd van twee componisten, die allebei naar Amerika zijn vertrokken: Schönbergs leerling Hanns Eisler en Erich Wolfgang Korngold, die als kind de nieuwe Mozart werd genoemd. Beiden kwamen terecht in Hollywood, waar ze als filmcomponist werkten. Twee tijdgenoten en fantastische, maar heel verschillende liedcomponisten. Lees hier het volledige programma.

Karolina Hartman, mezzosopraan
Micha van Weers, piano

Mezzosopraan Karolina Hartman en pianiste Micha van Weers bezingen de liefde in Tsjechische liederen van Antonín Dvořák, Leoš Janáček, Bohuslav Martinů, en verrassende werken van zijn leerlinge Vítězslava Kaprálová. De liederen worden afgewisseld met prachtige Tsjechische pianosolowerken.

Karolina Hartman, mezzosopraan
Florian Just, bariton
Maurice Lammerts van Bueren, piano
Aat Klompenhouwer, verteller

Een bijzonder concert rondom componist, pianist en dirigent Wilhelm Stenhammar (1871-1927) met twee zangers, een pianist en een verteller. In brieven, aantekeningen, recensies en uiteraard in muziek, wordt een beeld geschetst van het leven en werk van Stenhammar en het muziekleven in Zweden rond 1900. Behalve composities van Stenhammar zijn er ook liederen te horen van Alfvén, Peterson-Berger en Rangström. Karolina Hartman brengt dit programma samen met bariton Florian Just, pianist Maurice Lammerts van Bueren en als verteller Aat Klompenhouwer. Lees hier het programma met toelichting.

Karolina Hartman, mezzosopraan
Maurice Lammerts van Bueren, piano

Oude sagen, legenden, het paradijs van Eva, de geschiedenis van Maria Stuart. Een duik in het verleden, waarbij verhalen van vroeger weer tot leven komen. In dit programma wordt Karolina Hartman begeleid op piano door Maurice Lammerts van Bueren. Bekijk het programma hier.

Benjamin Britten, Folksongs
Gabriel Fauré, Liederen uit La Chanson d’Eve
Robert Schumann, Fünf Gedichte der Königin Maria Stuart
Gösta Nyström, På reveln
Edvard Grieg, Haugtussa

Helena van Heel

Vanuit de Zweedse koortraditie heeft Helena van Heel zich ontwikkeld tot een veelzijdige mezzosopraan die met haar fluwelen stem haar publiek weet te raken.

Op jonge leeftijd zong ze in het kinderkoor van Boliden, een mijnwerkersstadje in het noorden van Zweden. Haar muziekstudie in Piteå, met een Masterdiploma in zang (cum laude) en muziekeducatie, werd gevolgd door aanstellingen bij het Eric Ericsons Kamerkoor, het Zweeds Radiokoor en later het Nederlands Kamerkoor.

In deze jaren volgde Helena lessen en masterclasses bij Dalton Baldwin, Geoffrey Parsons, MariAnne Häggander en Folke Abenius (Stockholm), Paul Schilhawsky (Salzburg), Rudolf Jansen (Amsterdam) en Monika Hauswalter (Regensburg). Sinds 2016 wordt ze bijgestaan door de zangpedagoog Jón Thorsteinsson (IJsland).

Als soliste beschikt Helena over een repertoire dat zich uitstrekt van barok tot hedendaags. Zij zong met het Orkest van de Achttiende Eeuw, Nederlands Kamerorkest, Residentie Orkest, Amsterdam Sinfonietta, Het Gelders Orkest, Noord Nederlands Orkest en het Orkest van het Oosten. Zij werkte met de dirigenten Frans Brüggen, Eric Ericson, Reinbert de Leeuw, Peter Eötvös, Tõnu Kaljuste, Christoph Poppen en Risto Joost. Verder trad Helena op met het Asko/ Schönberg Ensemble, het Rietveld Ensemble, Barok Opera Amsterdam en Corelli Consort Tallinn en verleende ze haar medewerking aan de Donaueschinger Musiktage, het Gergiev Festival en het Holland Festival.

Helena van Heel wordt geprezen om haar bijzondere vertelkracht die ze etaleert bij zowel de grote werken van J.S. Bach als bij kamermuziekconcerten en liedrecitals.

Recente hoogtepunten zijn haar eigen producties, waarbij bestaande composities gecombineerd worden met speciaal voor haar geschreven werken door de componisten Jeff Hamburg, Max Knigge, Willem Boogman en Thomas Jennefelt. Via samenwerking met tekstschrijvers, beeldend kunstenaars en regisseurs creëert zij zo een additioneel platform om haar liefde voor de muziek uit te drukken. In december 2018 verscheen Helena’s eerste (kerst-)cd Ave maris stella.

programma

Helena van Heel, mezzosopraan
Naomi Tamura, piano

Samen met pianiste Naomi Tamura brengt Helena van Heel een recital bestaande uit een Italiaanse cantate, een Duitstalige liedcyclus en een Franse cyclus. Voor de pauze klinken Arianna a Naxos van Joseph Haydn en Lieder eines fahrenden Gesellen van Gustav Mahler. Na de pauze staat Les nuits d’été van Hector Berlioz op het programma.

Marga Melerna

Marga Melerna behaalde in 1979 het diploma docerend musicus en het solistendiploma (UM) aan het Sweelinck-Conservatorium te Amsterdam, bij Cora Canne Meyer. Vervolgens werd zij geëngageerd bij de operastudio van de Nederlandse Operastichting. Zij volgde masterclasses bij Ré Koster, Christa Ludwig en Vera Rosza.

Marga was in 1983 finaliste in het Internationaal Vocalisten Concours van ‘s-Hertogenbosch (Janine Micheaud-prijs) en won in 1987 in Clermont-Ferrand wederom een prijs voor de beste vertolking van het Franse lied. Na een seizoen aan het Pfalz-Theater in Kaiserslautern te hebben gezongen besloot zij zich definitief in Nederland te vestigen.

Marga werd assistente van Cora Canne Meyer en gaf als zodanig vele jaren zanglessen aan het Sweelinck-Conservatorium. Sinds 1989 maakt Marga deel uit van het Groot Omroep Koor, dat ook van haar solistische capaciteiten gebruik maakt. Zo zong zij kleine soli onder leiding van grote dirigenten als Henry Lewis, Hans Vonk, Valéry Gergiev, A. Ros-Marba, Bernard Haitink en Reinbert de Leeuw. In 2003 ruilde zij de helft van haar vaste aanstelling bij het koor in, om de drie jaar durende teachers-training-course in de Alexandertechniek te kunnen volgen. Sinds 2006 geeft zij les in deze techniek, die overigens niet exclusief voor musici is.

Voor de vereniging Vrienden van het Lied maakte Marga cd-opnamen van muziek van Nederlandse componisten met Thom Bollen aan de piano. Tegenwoordig wordt zij door de pianist (en tevens Alexandertechniek-collega) Jorrit van den Ham begeleid.

programma

Marga Melerna, mezzosopraan
Jorrit van den Ham, piano

Samen met de pianist Jorrit van den Ham heeft Marga Melerna een afwisselend programma. Voor de pauze brengen zij Duitstalige liederen van Schubert, Orthel en Wolf en na de pauze Franstalige van Fauré en Honegger. Hun recital wordt afgesloten met een selectie uit Chamber Music van Rudolf Mengelberg op teksten van James Joyce.

Christa Pfeiler

Christa Pfeiler werd geboren in Duitsland en studeerde zang en piano aan het Conservatorium te Berlijn. Zij voltooide haar zangstudie aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam, waar zij in 1982 haar solistendiploma behaalde. Van 1983 tot 1986 was zij verbonden aan de studio van de Nederlandse Opera, waar zij hoofdrollen vertolkte in opera’s van o.a. Mozart, Händel en Rossini.

Haar concertpraktijk voerde haar naar vele Europese muziekcentra, Zuid-Amerika en het Verre Oosten. Op diverse internationale muziekfestivals in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk was Christa Pfeiler inmiddels te horen.

Het repertoire van deze veelzijdige zangeres omvat opera, oratoria, concertaria’s en liederen. Samen met haar echtgenoot, de pianist Rudolf Jansen, gaf zij tal van recitals door heel Europa. Tot de recent verschenen cd-opnamen, waaraan Christa Pfeiler haar medewerking verleende, behoren o.a. het complete liedoeuvre van Grieg, in Cannes onderscheiden als Best Special Edition, alle liederen van Alphons Diepenbrock en de Franse première van de Messe Solennelle van Hector Berlioz. Een solo-cd met werken van o.a. Brahms, Korngold en Chopin-Viardot verscheen bij Victoria Records.

programma’s

Christa Pfeiler, mezzosopraan
n.n., piano

Dit programma opent met een blok Harry in Holland met zes liederen van Nederlandse componisten op teksten van Heine. Daarna worden werken uitgevoerd van Brahms, Wolf en Richard Strauss. Na de pauze klinken liederen van Debussy en Hahn met extra aandacht voor Verlaine. Het recital sluit temperamentvol af met vijf liederen van Guastavino.

Christa Pfeiler, mezzosopraan
n.n., piano

Een programma waarin de componisten niet alleen de muziek maar ook de teksten hebben geschreven. Aan bod komen Mozart, Schubert, Debussy, Nadia Boulanger, Lilien en Mahler.

Christa Pfeiler, mezzosopraan
n.n., piano

In dit programma worden exotische oorden bezocht, Slowaakse dorpen, Venetiaanse grachten en Zuid-Amerika met liederen van Schubert, Bosmans, Verhaar, Bartók, Duparc, Hahn en Montsalvatge.

Christa Pfeiler, mezzosopraan
n.n., piano

Dit recital bestaat uit liederen van componisten met een familierelatie. U hoort composities van Mozart en zijn zoon Franz Xaver Mozart, van broer en zus Mendelssohn, van de Garcia-familie, van Nadia en Lili Boulanger en van vader en zoon Röntgen.

Christa Pfeiler, mezzosopraan
n.n., piano

De vrouwelijke dichters in dit programma zijn Von Willemer, Serre, Van Straaten, Tsvetajeva, de Vilmorin en Wesendonk. Zij inspireerden Schubert, Schumann, Korngold, Sjostakovitsj, Poulenc en Wagner tot prachtige liederen.

Christa Pfeiler, mezzosopraan
n.n., piano

Een afwisselend programma met uitsluitend muziek van Nederlandse bodem. U hoort Rudolf Mengelberg, Marjo Tal, Piet Ketting, Anna Cramer, Henriëtte Bosmans en Johannes Röntgen met Engelse, Nederlandse, Duitse en Franse teksten.

Christa Pfeiler, mezzosopraan
n.n., piano

Dit recital bevat vroegromantische liederen gecomponeerd door Fanny Hensel en laatromantische van Mahler en Strauss. De Franse romantiek wordt vertegenwoordigd door Duparc en de Russische liedkunst door Rachmaninoff.  Uit de tweede helft van de 20e-eeuw hoort u liederen van Marjo Tal op teksten van Engelman.

Cécile van de Sant

Cécile van de Sant behaalde haar diploma Uitvoerend Musicus Cum Laude aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam waar ze studeerde bij Cora Canne Meijer, waarna ze haar studie vervolgde in New York bij Marlena Kleinmann Malas. Cécile zong de meest uiteenlopende rollen in opera’s van onder anderen Monteverdi, Gluck, Mozart, Wagner, Britten en Philip Glass. Daarnaast zong zij vele Händelrollen, eveneens in talloze operahuizen over de hele wereld. Cécile heeft ook een uitgebreid concert- en oratoriumreperoire zoals de grote Bach-werken, de Engelse oratoria, de orkestliederen van Mahler en Frank Martin. Ze werkte met beroemde dirigenten en zong in de Nederlandse première van Rihms Deus Passus met het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Marcus Stenz. Ter ere van de 90e verjaardag van Pierre Boulez zong zij diens Le Marteau sans Maître met het Nieuw Ensemble onder leiding van Ed Spanjaard.

Daarnaast zong zij nog vele liedrecitals met Thom Bollen en later met Thom Janssen. Nu vormt zij het Duo Aurora met pianiste Nathalie Doucet. Recente en aankomende engagementen zijn onder andere Brahms’ Alt-Rhapsodie met het Radio Filharmonisch Orkest in de Vrijdag van Vredenburg en het Zondagochtend Concert in het Concertgebouw, Selige Sehnsucht van Willem Jeths met het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Yannick Nézet-Séguin en Strauss’ Elektra en Boris Godunov in de NTR ZaterdagMatinee, Concertgebouw. De titelrol in Falco’s oratorio Santo Antonio in het Misteria Paschalia Festival in Krakau met Europa Galante en Fabio Biondi. Een tournee met het Stabat mater van Pergolesi met Combattimento Consort, Rihms Deus Passus met het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Marcus Stenz in Vredenburg. Mahler’s derde symfonie en Das Lied von der Erde met het Göttingen Symphonie Orchester, Der Cornet van Frank Martin onder leiding van Jac van Steen met het Residentie Orkest en een tournee met Philharmonia Baroque Orchestra in Amerika met Händels Atalanta.

programma’s

Cécile van de Sant, alt-mezzosopraan
Nathalie Doucet, piano

In dit programma brengt Cécile van de Sant samen met pianiste Nathalie Doucet muziek over vrouwen. Voor de pauze klinken achtereenvolgens Jurriaan Andriessen Vier gedichten van Revius, Claude Debussy Chansons de Bilitis, Hugo Wolf Mignon Lieder en Robert Schumann Frauenliebe- und Leben. Na de pauze wordt een cyclus uitgevoerd van Dominick Argento: From the Diary of Virginia Woolf, bestaande uit acht liederen.

Cécile van de Sant, alt-mezzosopraan
Nathalie Doucet, piano

Cécile van de Sant en Nathalie Doucet hebben een programma samengesteld met allemaal Spaanse liederen. Aan bod komen de componisten Rodrigo, Guridi, Granados, De Falla, Obradors, Montsalvatge en Turina. Het volledige programma leest u hier.

Cécile van de Sant, alt-mezzosopraan
Nathalie Doucet, piano

Hoogtepunten uit de Duitse romantiek met liederen van Schubert, Schumann, Brahms, Strauss en Mahler.

Cécile van de Sant, alt-mezzosopraan
Nathalie Doucet, piano

Een programma met liederen van Debussy, Duparc, Fauré, Chausson, Ravel, Hahn, Saint-Saëns, Weill en Berlioz.

Leonore van Sloten

Het lied is een grote liefde van mezzosopraan Leonore van Sloten. Met pianiste Mignon Gotzsch trad ze in 2008 toe tot het solistenbestand van onze vereniging. Ook barokmuziek heeft haar interesse. Als Huygens Duo verzorgt ze concerten rondom het Nederlandse 17e-eeuwse luitlied, aanvankelijk samen met de luitist/theorbist Arjen Verhage, nu met luitist en musicoloog Willem Mook. Leonore van Sloten studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en zang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Udo Reinemann en Pierre Mak. Na haar studie werd ze gecoached door Marieke Steenhoek en Marion van den Akker. Leonore volgde masterclasses van diverse vooraanstaande zangers en begeleiders.

programma’s

Leonore van Sloten, mezzosopraan

Matthijs Vermeulen was een zeer gedreven componist die zich zijn hele leven lang ten doel gesteld heeft met zijn muziek geluksgevoelens op te roepen, de toehoorders te bezielen en tot hogere gedachten aan te sporen. Daarnaast was hij een groot schrijver die ook met woorden de wereld probeerde te verbeteren. In dit programma laten we een aantal prachtige liederen horen van Matthijs Vermeulen, zoals het aan de Eerste Wereldoorlog gerelateerde Les filles du roi d’Espagne, de ode aan zijn geliefde Le balcon en het laatste lied dat Vermeulen componeerde, Hymne van de cyclus Trois chants d’amour. Van Vermeulens mentor Alphons Diepenbrock klinken Meinacht en de Baudelaire-liederen Recueillement en Les chats. Aan de hand van citaten uit zijn vele geschreven recensies en uit zijn ontroerende brieven komen we in contact met personen uit zijn nabije omgeving, zoals zijn vrouw Thea, een dochter van Diepenbrock. Ook door Vermeulen bewonderde componisten komen aan bod, zoals Debussy, Mahler, Schönberg en Rudolf Escher. Maar bovenal maken we kennis met Vermeulen zelf, een bijzondere man die door passie en idealisme werd gedreven en die ten onrechte in de vergetelheid is geraakt.

Leonore van Sloten, mezzosopraan

De componist en dirigent Cornelis Dopper was aan het begin van de 20e-eeuw een leidende figuur in het Amsterdamse muziekleven en onderhield vriendschappelijke contacten met bekende tijdgenoten. Dit programma biedt een boeiend tijdsbeeld van het toenmalige, bruisende muziekleven in Amsterdam. U hoort liederen van Dopper, Mahler, Diepenbrock, Debussy, Ravel, Berg en Strauss.

Leonore van Sloten, mezzosopraan

Dit concert neemt u mee op een reis langs wondere werelden: over Scandinavische weides, langs een broeierig en gepassioneerd Spanje, door het land van de saters en nimfen naar een wereld door dieren bezien. Tot de avond valt en de wereld gaat slapen …  Dan komen de dromen met hun heel eigen wereld in beeld. Met liederen van Grieg, Debussy, Ravel, Granados, Barber en Berg.

Leonore van Sloten, mezzosopraan

Vuur en passie, verlangens en liefdespijn de wereld van de zigeuner staat symbool voor een gepassioneerde levensstijl en een avontuurlijk leven. De cultuur van de zigeuners heeft vele componisten geïnspireerd, zoals Brahms en Dvořák en dit heeft tot prachtige muziek geleid. In dit programma gaan we met zigeuners mee op reis. We beginnen ons avontuur in het oosten van Europa, we reizen mee met Mignon en de circusartiesten en belanden via het landelijke leven in Auvergne uiteindelijk in het zwoele zuiden van Spanje. Een programma dat iedereen in vuur en vlam doet staan. Naast genoemde componisten hoort u Tsjaikovsky, Canteloube, de Falla en Granados.

Huygens Duo
Leonore van Sloten, mezzosopraan
Willem Mook, luit/theorbe

In dit programma vertelt het Huygens Duo het liefdesverhaal tussen Constantijn Huygens (1596-1687) en zijn ‘Sterre’, Suzanna van Baerle (1599-1637). Huygens was als diplomaat en secretaris van de stadhouder een goeie vangst voor een erudiete dame als Suzanna. Zij liet zich echter moeilijk schaken. Maar het aanhouden van Constantijns avances leidde uiteindelijk tot een huwelijk in bijzondere gelijkwaardigheid, wederzijds respect en gezamenlijk geluk. Toen Suzanna op jonge leeftijd overleed betekende dat dan ook een immens persoonlijk verdriet voor Constantijn. Hij zou zijn Sterre vele jaren overleven maar nooit hertrouwen. Aan de hand van brieven, gedichten en aria’s van Constantijn Huygens en componisten die hem hebben beïnvloed, zoals Michel Lambert en Nicholas Lanier, voert het Huygens Duo u langs dit intense liefdesverhaal. Tevens zult u ervaren welke prachtige muziek deze Nederlandse uomo universalis ons heeft nagelaten.

Huygens Duo
Leonore van Sloten, mezzosopraan
Willem Mook, luit/theorbe

Aan de hand van de internationale muzikale context geeft het Huygens Duo in dit programma een prachtig beeld van de achtergronden van de liedcultuur in de Nederlanden. Het gecompliceerde liefdesleven van diverse 17de-eeuwse klagende maeghden en hun vrijers zal daarbij de revue passeren. Maar natuurlijk speelt ook Constantijn Huygens in dit programma een speciale rol: door middel van liederen en gedichten van zijn hand zullen we meer te weten komen over zijn persoonlijke liefdesleven. U hoort liederen, gedichten en solowerk voor luit of theorbe van o.a.: Hubert Waelrant, Pieter Cornelisz. Hooft, Jacob Cats, Gesina ter Borch, Antoine Boesset, Michel Lambert, John Dowland, Giuglio Caccini, Constantijn Huygens.

Anna Smith

Na het voltooien van de Bacheloropleiding Klassieke Zang aan het conservatorium in Brisbane verhuisde de mezzosopraan Anna Smith naar Berlijn. Ze was toegelaten tot de academie van het Rundfunkchor Berlin, waar ze werkte met beroemde dirigenten als Simon Halsey, Sir Simon Rattle en Daniel Barenboim. Hoogtepunt was de medewerking aan de Mattheus-Passion met de Berliner Philharmoniker in een scenische uitvoering door Peter Sellers.

Anna behaalde in 2015 haar Masters in lied, oratorium en concert aan de Universität der Künste in Berlijn bij Carola Höhn. In het kader van haar opleiding bestudeerde zij uitgebreid liedrepertoire bij Eric Schneider en het eigentijdse lied bij Axel Bauni. Ze volgde masterclasses bij onder anderen Barbara Bonney en Hans-Christoph Rademann.

Naast het klassieke lied richt Anna Smith zich op het uitvoeren van hedendaagse muziek. Bij ongewone en experimentele projecten zoals de Berlijnse Kiez Oper ontdekte zij haar voorliefde voor de unieke en onconventionele omgang met klassieke en oude muziek in een postmoderne, stedelijke omgeving.
Anna heeft als solist opgetreden op gerenommeerde evenementen als het Brisbane Festival, het Bangalow Music Festival en het Musikfest Stuttgart. Momenteel werkt ze als solist in Duitsland en bij diverse lied- en concertprojecten in Europa. In het voorjaar van 2016 is zij samen met de pianiste Sylvie Decramer toegelaten tot de solistenlijst van de Vrienden van het Lied.

programma

Anna Smith, mezzosopraan
Sylvie Decramer, piano

Anna Smith en Sylvie Decramer debuteren voor de Vrienden van het Lied met een romantisch programma. Zij openen met de beroemde Liederkreis opus 39 van Robert Schumann op teksten van Joseph von Eichendorff. Daarna zingen zij enkele bekende liederen van Johannes Brahms en sluiten het recital af met een selectie uit de Chinesische Lieder opus 66 van Julius Röntgen op teksten van Hans Bethge.

Bettina Smith

De Noorse Bettina Smith behaalde haar zangdiploma’s met onderscheiding in Bergen en aan het Koninklijk Conservatorium, waar zij lessen volgde bij Wout Oosterkamp en Elly Ameling. De mezzosopraan was twee jaar verbonden aan de opera in Zürich en zong daarnaast bij andere grote operahuizen zoals de Staatsoper Berlin.

De mezzosopraan soleerde in vele Europese concertzalen onder leiding van gerenommeerde dirigenten. Zij was te gast op diverse festivals in Europa. Bettina Smith beschikt over een breed repertoire: van middeleeuws tot hedendaags, dat zij als soliste, als oratoriumzangeres en in kamermuziek ten gehore brengt.

Met de pianist Jan Willem Nelleke vormt zij een vast duo. Zij traden op in onder meer het Amsterdamse Concertgebouw, Oslo, Kopenhagen, Helsinki, Reykjavik en Baden bei Wien. Ook musiceert de zangeres met de pianist Einar Røttingen.

Bettina Smith nam diverse cd’s op en won verschillende prijzen. De zangeres is nu als docent verbonden aan de universiteit van Stavanger in Noorwegen.

programma’s

Bettina Smith, mezzosopraan
Jan Willem Nelleke, piano

Anna Cramer: Flieder, Glück im Traum, Weisst du noch?, Der Rautenkranz, Waldhornklänge
Lili Boulanger: Quatre Chants
Cécile Chaminade: Viens mon bien-aimé!, Rêve d`un soir, Nice-la-belle
Clara Schumann: Liebst du um Schönheit, Warum willst du and’re fragen, Lorelei, Am Strande
Henriëtte Bosmans: Gebed

Bettina Smith, mezzosopraan
Jan Willem Nelleke, piano

La bonne chanson, Mirages, L`horizon chimérique, Poème d`un jour

Bettina Smith, mezzosopraan
Jan Willem Nelleke, piano

Chausson: Serres chaudes
Hahn: A Chloris, Fêtes galantes, Le Rossignol des lilas, Trois jours de vendange, Quand la nuit n`est pas étoilée, Le Printemps, L`Enamourée, Dans la nuit, Quand je fus pris au pavillon, Si mes vers avaient des ailes, Mai
Debussy: Fêtes galantes serie 2
Fauré: Cinq mélodies “de Venise”

Bettina Smith, mezzosopraan
Jan Willem Nelleke, piano

Schumann: Liederkreis op. 39
Liszt: Im Rhein im schönen Strome, Der du von dem Himmel bist, Was Liebe sei?, Ihr Glocken von Marling, Lasst mich ruhen, Die Loreley
Strauss: Geduld, Befreit, Ruhe meine Seele, Cäcilie, Das Rosenband, Zueignung

Bettina Smith, mezzosopraan
Jan Willem Nelleke, piano

Bettina Smith, mezzosopraan
Frans Huijts, bariton
Jan Willem Nelleke, piano

Van Hugo Wolf gedichten uit het Italiaans vertaald door Paul Heyse, samen met Frans Huijts, bariton.

Bettina Smith, mezzosopraan
Frans Huijts, bariton
Jan Willem Nelleke, piano

Van Hugo Wolf gedichten uit het Spaans vertaald door Paul Heyse en Emanuel Geibel samen met Frans Huijts, bariton.

Olivia Vermeulen

De mezzosopraan Olivia Vermeulen studeerde zang in Berlijn bij Julie Kaufmann en Wolfram Rieger (Liedklas). Ze volgde masterclasses onder andere bij Thomas Quasthoff, Andreas Scholl, Dietrich Fischer-Dieskau, René Jacobs en Irwin Gage.

Tijdens haar studie werkte Olivia Vermeulen al mee in verschillende opera’s, en van 2008 tot 2010 was ze lid van de operastudio van de Komische Oper in Berlijn, waar ze rollen zong zoals Cherubino in Le nozze di Figaro en Zerlina in Don Giovanni van Mozart. In 2012 had zij haar succesvolle debuut in het Concertgebouw van Amsterdam, met de Radio Kamer Filharmonie onder leiding van Michael Schoenwandt. Meteen daarna volgde haar debuut bij de Nederlandse Opera in Amsterdam, in L’amour des trois oranges van Prokofiev.

Olivia Vermeulen is een veelgevraagde soliste op de grote internationale concertpodia, en werkte met bekende dirigenten als Frans Brüggen, Philippe Herreweghe, Masaaki Suzuki, Iván Fischer, Helmuth Rilling, Andrea Marcon, Vladimir Jurowski, en Alessandro de Marchi. Ze werkte mee aan diverse radio- en cd-opnames, en maakte onder andere een solo-cd met aria’s uit de Italiaanse barok voor het label Sony/BMG.

Buiten haar werk als concert- en operazangeres, heeft Olivia een grote passie voor het lied. Zo was ze in 2008 winnaar van het internationale liedconcours La Voce in Bayreuth, en geeft ze regelmatig liederenrecitals, samen met haar vaste duo-partner Liana Vlad.

programma

Olivia Vermeulen, mezzosopraan
Jan Philip Schulze, piano

De Liederkreis Opus 39 van Robert Schumann wordt gecombineerd met vijf cycli bestaande uit korte liederen van de componisten Röntgen, Vellones, Milhaud, Eisler en Bernstein.

Ineke Vlogtman

Ineke Vlogtman zingt zowel lied, oratorium als opera. Zij soleerde op verschillende festivals en verleende haar medewerking aan radio- en tv-opnames in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Haar huidige repertoire strekt zich uit van Monteverdi tot in de 21e eeuw, waarbij zij diverse stijlen en liederen van ‘vergeten’ componisten zingt.

Samen met pianist Steven Faber brengt Ineke Vlogtman veelzijdige programma’s.

programma

Ineke Vlogtman, mezzosopraan
Steven Faber, piano

Samen met pianist Steven Faber heeft Ineke Vlogtman een zeer veelzijdig programma samengesteld. Aan bod komen liederen van Schumann uit zijn Liederalbum für die Jugend op.79, vier van de Sechs Gesänge op.3 van Zemlinsky en een drietal romances van Glinka. Na de pauze gaat de rondreis door Europa verder met drie liederen van Respighi, Spaanse volksliederen van Tarrago en vier Folksongs van Britten.

Ruth Willemse

Ruth Willemse volgde een bachelor zang bij Pierre Mak aan het Conservatorium van Amsterdam. Zij ontving beurzen van het Scholingsfonds, het Staetshuys Fonds en won in 2011 op het Peter de Grote Festival de Klaas Dijkstra Award: een stipendium voor een masterstudie zang die ze nu bij Marion van den Akker volgt. Zij had lessen en masterclasses van o.a. Martin Wright, Valérie Guillorit, Jard van Nes, Nelly Miriciou, Rudolf Jansen, Julius Drake en Brian Fieldhouse.

Ruth Willemse vormt sinds 2005 een liedduo met de Belarussische pianist Vital Stahievitch die zij ontmoette op het Conservatorium van Amsterdam. Uit zijn hulp bij de uitspraak van het Russisch ontstond een vruchtbare samenwerking waarin zij onder meer liederen van Tchaikovsky, Schumann, Mahler, Quilter en de solocantate Arianna a Naxos van Haydn uitvoerden. Ruth Willemse werkt ook samen met het Matangi Quartet, met wie ze in 2012 haar solodebuut in de Kleine Zaal van het Concertgebouw maakt met repertoire van Respighi en De Falla.

Bij de Nationale Reisopera zong Ruth Willemse in Bernsteins Candide de dubbelrol van Paquette en Old Lady in een productie voor jong talent. Tijdens het Peter de Grote Festival 2011 zong zij de rol van Miss Todd in Menotti’s The Old Maid and the Thief. In Frankrijk zong zij de rol van Ciesca in Puccini’s Gianni Schicchi. Eerder trad zij op in het Concertgebouw in een semi-scenische uitvoering van Don Giovanni onder leiding van Vincent de Kort. Ruth Willemse wordt ook regelmatig gevraagd als solist in oratoria van onder anderen Bach, Mozart, Haydn en Saint-Saëns.

Ruth Willemse is in 2011 samen met haar begeleider, pianist Vital Stahievitch, toegetreden tot de solistenlijst van de Vrienden van het Lied.

programma’s

Ruth Willemse, mezzosopraan
Vital Stahievitch, piano

Ruth Willemse en Vital Stahievitch hebben een nieuw programma gemaakt, dat zij in juli 2018 op cd hebben gezet. Liederen van Gustav Mahler en Richard Wagner omarmen in dit programma die van Edward Elgar, de meest Europese onder de Britse componisten: de Rückert Lieder, de Sea Pictures en de Wesendonck Lieder. Deze liederen kijken niet alleen naar het verleden of de voorbije jeugd, maar luiden ook een fascinerende toekomst in. Meer informatie en het gedetailleerde programma leest u hier.

Ruth Willemse, mezzosopraan
Vital Stahievitch, piano

Dit programma opent met drie geliefde liederen van Tsjaikovsky gevolgd door vijf sprookjesachtige liederen van de Wit-Russische componist Abeliovich. De pianist speelt voor de pauze twee solostukken van Chopin: een ballade en een polonaise. Het tweede deel van dit recital bevat de cyclus Engellieder van de Nederlander Wim Zwaag op teksten van Rilke en de Wesendonck-Lieder van Richard Wagner. Meer achtergrondinformatie en het gedetailleerde programma leest u hier.

Ruth Willemse, mezzosopraan
Vital Stahievitch, piano

Liederen van Schumann, Quilter, Elgar en Haydns solocantate Arianna a Naxos. De ingetogen en dramatische cyclus over Mary Stuart, Queen of Scots, voert u mee over zee, van Frankrijk naar Engeland. Stralend, onweerstaanbaar innemend en vol hoop zijn de Shakespeare Songs van Roger Quilter over leven, liefde en dood. Een zee van tranen van Arianna, om haar Theseus die van haar wegvaart. We eindigen met kalme lieflijke zeeën en hoorbaar woeste stormen in Elgars Sea Pictures. Het gedetailleerde programma leest u hier.