bariton

Jan Willem Baljet

Jan Willem Baljet studeerde bij Udo Reinemann aan het Utrechts Conservatorium en het Conservatoire Régionale de Metz, welke hij beide afsloot met de hoogste onderscheiding. Tevens volgde hij lessen aan het Mozarteum te Salzburg, onder anderen bij Hartmut Höll en Mitsuko Shirai. Op dit moment wordt hij gecoacht door Margreet Honig.

Jan Willem was de afgelopen jaren regelmatig te zien op het operapodium, onder meer in opera’s van Mozart, Donizetti, Martinu, Humperdinck en Pergolesi. Bij de Nederlandse Opera was hij betrokken bij werken van Tan Dun, Zimmermann, Messiaen en bij de veelgeprezen voorstelling van Billy Budd. Hij zingt regelmatig solopartijen in geestelijke werken van Bach, Fauré, Weill, Dvorak, Mozart en Stravinsky en is veelgevraagd solist bij concerten met onder andere Lieder eines fahrenden Gesellen en Kindertotenlieder van Mahler, The Bells en Frühlingskantate van Rachmaninov, en geeft regelmatig liedrecitals. Hij was te gast op het Gelders Festival waar hij onder leiding van Maurizio Kagel diens 24-XII-1931, verstümmelte Nachrichten für Bariton zong.

Jan Willem werkte met diverse orkesten en dirigenten in binnen- en buitenland. Hij maakt deel uit van de zingende herenformatie Frommermann, al jaren geprezen om hun uitzonderlijk muzikale kwaliteiten, volstrekt eigen stijl en aanstekelijke flair (NRC Handelsblad). Frommermann zingt onder andere muziek van de Comedian Harmonists, nostalgische nummers en tijdloze klassiekers.

Jan Willem vormt een duo met David Bollen.

programma’s

Jan Willem Baljet, bariton
David Bollen, piano

Samen met de pianist David Bollen brengt Jan Willem Baljet een programma, waarin het gaat het om de liefde op afstand. De liederen worden met brief- en dagboekfragmenten en anekdotes omlijst. Zo wordt een tipje opgelicht van de sluier van het liefdesleven van een paar van de grootste componisten uit de muziekgeschiedenis. Behalve de cyclus An die ferne Geliebte van Beethoven hoort u liederen van Schubert, Schumann en Brahms.

Jan Willem Baljet, bariton
Erica Roozendaal, accordeon

Een Winterreise zoals u hem nog nooit eerder hoorde: bariton Jan Willem Baljet en accordeoniste Erica Roozendaal slaan de (koude) handen ineen. Bij eerdere samenwerking (tijdens Splendors 5-jarig jubileum) bleek hoezeer Schuberts muziek zich leent voor de accordeon. Zijn Volkstonart klinkt volkser, zijn speelsheid speelser, zijn lichtheid lichter. En ook zijn winterreis is in deze versie eerlijker, rauwer en desolater. Laat u meevoeren in de donkerte.

Jan Willem Baljet, bariton
Jacobus den Herder, piano

Al sinds mensenheugenis speelt religie een belangrijke rol in de muziek. Jan Willem gaat voor deze gelegenheid een samenwerking aan met pianist Jacobus den Herder (what’s in a name?) en selecteerde voor u een elftal liederen en gezangen uit vele windstreken en van verschillende kerkelijke gezindten. Tussen de bedrijven door vertelt hij over de relatie tussen mens en religie aan de hand van teksten van onder anderen Gerard van het Reve en Tommy Wieringa. Klik hier voor het volledige programma.

Igor Bogaert

Igor Bogaert heeft Natuurkunde gestudeerd aan de Technische Universiteit Eindhoven en klassiek zang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Meinard Kraak en Wout Oosterkamp. Na zijn studie nam hij deel aan internationale masterclasses van onder meer Cristina Deutekom, Rudolf Jansen, David Wilson-Johnson, Diane Forlano, Theresa Berganza en José Cura.

Igor Bogaert treedt op in binnen- en buitenland en werd onderscheiden op verschillende zangconcoursen: in september 2001 was hij finalist van het Erna Spoorenberg concours en in mei 2003 was hij finalist van het Klaudia Taev concours in Estland. Daar werd hij onderscheiden voor de beste vertolking van het verplichte Ave Maria van Schubert. Igor Bogaert heeft een gevarieerde oratoriumpraktijk. Hij zingt de grote oratoria van Bach, Handel en Haydn, de Carmina Burana van Carl Orff, de Petite Messe Solennelle van Rossini maar ook minder bekende werken van Franck, Distler en Strawinsky.

Als liedzanger werkt Igor samen met pianist Jan Willem Nelleke. Zij zijn regelmatig te beluisteren, onder andere bij de vereniging Vrienden van het Lied. Igor kiest het avontuurlijke liedrepertoire en schuwt allerminst de 20e eeuw. Op zijn repertoire staan naast de liedcycli van Schubert onder andere de Kerner Lieder opus 35 van Schumann, 6 Monologe aus Jedermann van Martin en de Liederen en dansen van de Dood van Moussorgsky.

Igor is regelmatig op het toneel te zien. Om zich te bekwamen in het operavak volgde hij masterclasses en cursussen bij Henk Smit, Cristina Deutekom en David Prins. Hij speelde rollen in opera’s van De Falla, Busoni, Menotti, Xenakis en Pergolesi. Hij bracht ook meerdere opera’s in première; zo vertolkte hij rollen in nieuw gecomponeerde opera’s van Antal Sporck en Andrew Wise.  Hij trad op onder leiding van de dirigenten Reinbert de Leeuw, Jurjen Hempel en Erki Pehk.

programma’s

Igor Bogaert, bariton
Jan Willem Nelleke, piano

In dit ondeugende en (licht) humoristische programma gaat het over drank, drugs en vleselijke lusten. Er klinken werken van de grote klassieke drie: Mozart, Haydn en Beethoven, en ballades uit de hoogromantiek van Loewe en Duparc. De 20e eeuw komt aan bod met Poulenc (o.a. Chansons Gaillardes), Dessau en Weill en Jan Willem Nelleke schreef de cyclus Rarekiek der vrolijke Hollanders. Het complete programma leest u hier.

Igor Bogaert, bariton
Jan Willem Nelleke, piano

Dit programma opent met de Don Quichotte-liederen van Ibert, waarna het losse Schubert-lied Schwangesang D 318 volgt. Igor Bogaert en Jan Willem Nelleke sluiten voor de pauze af met de cyclus Liederen en dansen van de Dood van Moessorgsky. Het gedeelte na de pauze wordt in beslag genomen door de veertien liederen uit Schwanengesang van Schubert.

Frans Fiselier

Frans Fiselier studeerde aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en zette zijn studie voort bij William Murray in Berlijn. In 1984 won hij drie prijzen op het Internationaal Vocalisten Concours ‘s-Hertogenbosch en in 1986 ontving hij de Toonkunst Jubileumprijs.

Fiselier is een veelgevraagd solist bij opera- en oratoriumgezelschappen.

Hans Pieter Herman

Hans Pieter Herman begon zijn studie aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Cora Canne Meijer en behaalde daar zijn diploma Docerend Musicus Zang. Gehonoreerd door het Fonds voor de Podiumkunsten en het Prins Bernhard Fonds was hij in staat zijn studie voort te zetten aan Northwestern University in de VS waar hij zijn diploma Uitvoerend Musicus in Opera, met onderscheiding behaalde.

Een deel van zijn operarepertoire omvat La Bohème, The Mikado, Les Contes d’Hoffmann, Le Nozze di Figaro, Die Zauberflöte en Les mamelles de Tirésias. Op het concertpodium zong hij verschillende oratoria, werk van Gustav Mahler met het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Hartmut Haenchen en vele, door de Nederlandse pers gelauwerde, liedrecitals.

Als freelancer is hij werkzaam bij het koor van de Nederlandse Opera en is tevens oprichter van Stichting Fidelio. Een stichting die informatie verschaft over gehoorbescherming en gehoorverlies aan musici in opleiding en financiële steun hoopt te kunnen bieden aan beroepsmusici die onverhoopt te maken krijgen met ernstig gehoorverlies.

Hij heeft onder onder anderen gewerkt met Dame Joan Sutherland, Richard Bonynge, Galina Vishnevskaya, Christoph Eschenbach, Christoph von Dohnányi, James Levine, Peter Schreier, Roger Vignoles, Daniël Wayenberg en Benjamin Luxon.

Voor zijn liedrecitals werkt hij samen met Maurice Lammerts van Bueren en Peter Nilsson.

programma’s

Florieke Beelen, mezzosopraan
Hans Pieter Herman, bariton
Maurice Lammerts van Bueren, piano

Dit romantische concert wordt gebracht door Florieke Beelen, Hans Pieter Herman en Maurice Lammerts van Bueren. Het programma bevat de integrale liedcyclus Myrten van Robert Schumann, afgewisseld met zijn meest geliefde duetten.

Hans Pieter Herman, bariton
Peter Nilsson, piano

Voor de pauze liederen van Hugo Wolf met selecties uit de Mörike-Lieder, uit het Italienisches Liederbuch en uit de Goethe-Lieder. Na de pauze Trois Mélodies van Debussy, de cyclus Poème d’avril van Massenet en een viertal chansons van Kosma. Aan dit programma werkt de pianist Peter Nilsson mee.

Hans Pieter Herman, bariton
Maurice Lammerts van Bueren, piano

Scandinavische schoonheid en tragedie met liederen van Stenhammar, Sibelius, Kilpinen, Melartin, Rangström en Grieg met na de pauze de hartverscheurende cyclus The Andrée Expedition van Dominic Argento op teksten uit de dagboeken van de eerste, mislukte, expeditie naar de Noordpool. Maurice Lammerts van Bueren begeleidt dit recital. Lees hier meer over dit programma.

Daniël Hermán Mostert

Daniël Hermán Mostert (Cluj-Napoca – Roemenië, 1977) behaalde zijn propedeuse Theologie in Roemenië, voltooide een studie muziektherapie in Enschede en studeerde vervolgens Klassieke Zang aan het ArtEZ Conservatorium. Hij volgde deze laatste studie bij Anne Haenen, Annette Kleine en Harry van Berne. In 2008 voltooide hij zijn bachelorstudie en in april 2010 zijn master-studie.

Masterclasses volgde hij bij David Wilson-Johnson, Meinard Kraak, Johannette Zomer, Tan Crone, Carolyn Watkinson en Barbara Schlick; regelmatig binnen de liedklas van Marien van Nieukerken.

Daniël is als ensemblezanger en als oratorium-, opera- en liedzanger actief. Samen met de Russische pianiste Sofia Vasheruk vormt hij een duo. Zij traden op tijdens het WDR-Musikfest in Münster en het Grachtenfestival in Amsterdam. In 2009 wonnen zij de Vrienden van het Lied-prijs tijdens het eerste International Student Lied Duo Competition in Enschede, waardoor beiden werden opgenomen in het solistenbestand van de vereniging.

Ook met andere pianisten, zoals Marien van Nieukerken en Rixt van der Kooij heeft Daniël liedrecitals gegeven. Sinds april 2010 is Daniël parttime verbonden aan het Groot Omroepkoor te Hilversum.

Daniël vertolkte onder andere de rol van Adonis in Venus and Adonis van John Blow; van Dr. Pangloss en Martin in een Nederlandse bewerking van Candide van Leonard Bernstein (in een RAP-productie van de Nationale Reisopera) en van Gil in Il segreto di Susanna, van Ermanno Wolf-Ferrari.

programma

Daniël Hermán Mostert, bariton
Sofia Vasheruk, piano

Samen met pianiste Sofia Vasheruk brengt bariton Daniël Hermán Mostert een programma met liederen van o.a. Schubert (Schwanengesang), Berg, Poulenc (Chansons gaillardes), Ravel, Quilter en Moessorgski.

Frans Huijts

Frans Huijts studeerde zang aan het conservatorium van Maastricht en aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hij ontving diverse prijzen, zoals de Prix Gabriel Fauré in Parijs en hij was laureaat van het internationale Hugo Wolf Wettbewerb in Stuttgart.

Als operazanger werkte Frans Huijts in onder meer wereldpremières van diverse hedendaagse opera’s, bij De Nederlandse Opera en tijdens het Holland Festival Oude Muziek zong hij de hoofdrol van Corpo in Rappresentati­one di Anima e di Corpo van Emilio de Cavalieri.

Frans Huijts geeft regelmatig liedrecitals, waarbij hij veel aandacht schenkt aan liederen van Nederlandse componisten. Ook werkte hij als solist mee aan diverse cd’s, onder andere met de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Gustav Leonhardt en een cd met repertoire met Nederlandse liederen uitgebracht door de Vrienden van het Lied.

Met Willem Noske heeft Frans Huijts jaren samen gewerkt. Liederen van vele Nederlandse componisten waaronder Anna Cramer en Richard Hol heeft hij voor het eerst mogen uitvoeren.

Frans Huijts geeft regelmatig workshops liedinterpretatie voor duo’s zang/piano. Als docent was hij ook werkzaam in Rio de Janeiro, Kingston (Jamaica) en Lusaka (Zambia). Als vocal coach is hij verbonden aan het Schubert-Institut in Baden bei Wien. Frans Huijts is nu als hoofdvakdocent solozang verbonden aan het Rotterdams Conservatorium.

programma’s

Frans Huijts, bariton
Jan Willem Nelleke, piano

Een inburgeringscursus voor het Nederlandse lied.

Bettina Smith, mezzosopraan
Frans Huijts, bariton
Jan Willem Nelleke, piano

Van Hugo Wolf gedichten uit het Italiaans vertaald door Paul Heyse, samen met Bettina Smith, mezzosopraan.

Bettina Smith, mezzosopraan
Frans Huijts, bariton
Jan Willem Nelleke, piano

Van Hugo Wolf gedichten uit het Spaans vertaald door Paul Heyse en Emanuel Geibel samen met Bettina Smith, mezzosopraan.

Frans Huijts, bariton
Jan Willem Nelleke, piano

Van Johannes Brahms op teksten van Ludwig Tieck.
De uitvoerenden zullen tussen de liederen het hele ridderverhaal vertellen.

Frans Huijts, bariton
Jan Willem Nelleke, piano

Een programma met naast de beroemde cyclus van Schumann een avontuurlijke versie samengesteld uit zettingen van de Heine gedichten door diverse componisten, waaronder enkele Nederlanders.

Frans Huijts, bariton
Jan Willem Nelleke, piano

Een liedrecitals met werken van homoseksuele kunstenaars. Centraal staan de dichters Platen en Verlaine en de componisten Tsjaikovski en Poulenc. Het geheel zal geïllustreerd worden door teksten uit dagboeken en biografieën.

Florian Just

Florian Just begon zijn zangopleiding in 1986 toen hij toetrad tot het Dresdner Kreuzchor. Daar zong hij onder andere als jongenssopraan-solist in Die Zauberflöte van Mozart bij de Semperoper Dresden en bij de Staatsoper van Berlijn. Hij studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam en aan het Conservatoire de Metz in de Opera- en Liedklas van Udo Reinemann. Florian Just is een veelgevraagd solist in onder meer Bachs Weihnachtsoratorium (Staatskapelle Dresden), de Mattheus- en Johannespassie (Amsterdam Bach Consort, Gelders Orkest) Mahlerliederen met orkest (De Philharmonie) en Carl Orff’s Carmina Burana (VU orkest).

Tot zijn operarepertoire behoren onder andere Debussy’s Pelléas et Mélisande, Donizetti’s L’elisir d’amore en Haydns L’isola disabitata. Sinds enkele jaren is hij vaste gast bij Holland Opera. Naast de titelrollen uit L´Orfeo van Claudio Monteverdi en Dido and Aeneas van Henry Purcell, zong hij daar in tal van nieuwe hedendaagse operaproducties. Daarnaast werkt hij internationaal op het gebied van modern muziektheater. Hij was te horen in Lucia Ronchetti’s nieuwe opera Der Sonne entgegen (Opernhaus Gelsenkirchen), zong Xenakis’ Oresteïa en in Sciarrino’s Luci mie traditrici (Teatro San Martin te Buenos Aires en Teatro Argentino in La Plata) en vertolkte de hoofdrol in de wereldpremière van Morton Subotniks Jacobs Room op de Bregenzer Festspiele, Berlijn, Wenen en Dresden. Hij werkte met dirigenten zoals Reinbert de Leeuw, Jos van Veldhoven, Arturo Tamayo, Alejo Peres en Tito Ceccherini.

In de komende seizoenen gaat Florian Just onder andere tijdens de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw optreden (onder Markus Stenz) en gaat hij als solist op tour met de Nederlandse Bachvereniging en Bachs Mattheuspassie (onder Václav Luks). Zowel met luitist Israel Golani als met pianist Jan-Paul Grijpink vormt Florian Just duo’s waarmee hij liederen ten gehore brengt vanaf de vroege renaissance tot aan het moderne lied. Florian Just won verschillende prijzen op internationale concoursen, zoals de persprijs en de Vriendenkrans van het Concertgebouw Amsterdam en de prestigieuze Schubert-Interpretatie-Prijs van het internationale concours Schubert und die Musik der Moderne in Graz.

programma’s

Karolina Hartman, mezzosopraan
Florian Just, bariton
Maurice Lammerts van Bueren, piano
Aat Klompenhouwer, verteller

Een bijzonder concert rondom componist, pianist en dirigent Wilhelm Stenhammar (1871-1927) met twee zangers, een pianist en een verteller. In brieven, aantekeningen, recensies en uiteraard in muziek, wordt een beeld geschetst van het leven en werk van Stenhammar en het muziekleven in Zweden rond 1900. Behalve composities van Stenhammar zijn er ook liederen te horen van Alfvén, Peterson-Berger en Rangström. Karolina Hartman brengt dit programma samen met bariton Florian Just, pianist Maurice Lammerts van Bueren en als verteller Aat Klompenhouwer. Lees hier het programma met toelichting.

Florian Just, bariton
Jan-Paul Grijpink, piano

Als je tijdens de reis voelt dat Der Wegweiser het lied is vanaf waar geen terugkeer meer mogelijk is, dan is Der Leiermann het einde. Maar als je bij Mut echte overtuiging voelt, dan zijn de mogelijkheden weer open om ergens anders aan te komen. Er bestaat geen ultieme interpretatie, niet van een zanger van net twintig en niet van iemand die je met zeventig nog diep kan raken met zijn Winterreise. Het enige wat belangrijk is, is dat je die reis echt doormaakt en het publiek meeneemt in alle subtiele nuances en hun het gevoel geeft, dat zij deze reis ook hebben gemaakt.

Florian Just zingt de cyclus in het Duits en net zo lief in het Nederlands. Hij zegt hierover: ‘Frederik Menning heeft een meesterlijke vertaling gemaakt. Ik herken als Duitstalig musicus alle nuances, die ik nodig heb voor mijn interpretatie. Het een of andere moet wennen, maar opent daarbij ook nieuwe mogelijkheden en geeft een nieuwe kijk op deze mij zo vertrouwde cyclus. Soms gaat het zelfs zo ver, dat de vertaling mij pas laat beseffen dat verschillende, zelfs tegengestelde interpretaties van belangrijke zinnen mogelijk zijn. Een fantastische uitdaging voor mij en een uitzonderlijk belevenis voor het Nederlandstalige publiek.’

Florian Just, bariton
Jan-Paul Grijpink, piano

Door velen, en volgens Florian Just onterecht, wordt Die schöne Müllerin als het kleine broertje van Winterreise gezien. Het is als het ware een gelijkwaardige Sommerreise, waar bloemen bloeien en vogels vrolijk tjilpen. Waar de natuur in Winterreise van begin af aan er alles aan doet om de wanhoop te onderstrepen, staat zij in Die schöne Müllerin voor geluk en liefde. Totdat het noodlot toeslaat en zij als een moeder het leed probeert te verlichten en troost biedt. Een aardse cyclus vol oprechte liefde en hartverscheurend verdriet.

Ook deze cyclus kan – net als Winterreise – uitgevoerd worden in de Nederlandse versie van Frederik Menning.

Florian Just, bariton
Jan-Paul Grijpink, piano
Aat Klompenhouwer, verteller

Hoe anders klinkt Brahms’ Die schöne Magelone! Een vuurwerk van passie, de uitbundige romantiek van een held die tegen alle voorspoed zijn geluk in eigen handen neemt om zo zijn verloren geraakte geliefde weer terug te vinden. Het verhaal, dat uit de verzameling Duizend-en-een-nacht komt, wordt verteld door Aat Klompenhouwer. Het is door Brahms’ krachtige muziektaal en Tiecks sprookjesachtige vertelstijl een belevenis van levensvreugde en moed. Uitdagend voor zowel zanger als pianist is deze cyclus een muzikaal-theatrale bijzonderheid om naar te luisteren en van te genieten.

Florian Just, bariton
Jan-Paul Grijpink, piano

Dit programma is een verzameling van liederen en liederencycli rond de grote vragen van het leven, die iedereen met zichzelf moet uitvechten. Dat gebeurt op een manier die zwenkt van bloedserieus naar humoristisch. Met werken van Schubert tot Ives en Barber. Beroemde dichters als Goethe, Hölderlin en Robert Browning richten zich via die muziek rechtstreeks tot ons, maar ook veel minder beroemde als Georg Philip Schmidt, waarvan we nog nooit gehoord hadden maar die wel de beroemde regel schreef ‘Dort wo du nicht bist, dort ist das Glück.’

De ook al wereldberoemde bas Fédor Chaliapine zou de hoofdrol spelen en zingen in een Don Quichotte-film van de Oostenrijkse regisseur Georg Wilhelm Pabst. Hij vroeg zowel Ravel als Ibert in 1932 voor die film een Don Quichotte à Dulcinée te schrijven. Dat hij ook de ander had gevraagd wisten ze geen van beiden. Hij koos voor Ibert, die het niet leuk vond toen hij begreep hoe het zat. In dit concert mag u opnieuw jureren, want ze worden allebei uitgevoerd.

Maarten Koningsberger

Als liedzanger behoeft Maarten Koningsberger weinig introductie. Naar aanleiding van zijn debuut in de Internationale Vocale Serie (2001) van het Concertgebouw kopte de pers: Koningsberger zingt groots recital (Trouw) en Koningsberger triomfeert (Telegraaf). Zijn liedrecitals met begeleiders als Graham Johnson, Rudolf Jansen, Kelvin Grout, Roger Braun en luitist Fred Jacobs, voeren hem over de hele wereld. Hij heeft inmiddels meer dan twintig cd-opnames op zijn naam staan.

Maarten Koningsberger is verbonden aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam en het Centre de Musique Baroque de Versailles.

programma’s

Maarten Koningsberger, bariton
Fred Jacobs, theorbe

Solo Songs met Fred Jacobs op theorbe ter viering dat de ‘Orpheus Brittanicus’ 350 jaar geleden werd geboren (1659).

Maarten Koningsberger, bariton
Bas Verheijden, piano

Programma met Roger Braun, waarin steeds hetzelfde gedicht van twee verschillende componisten klinkt.

Maarten Koningsberger, bariton
Bas Verheijden, piano

Liederencyclus van Franz Schubert uit 1827 voor zangstem en piano, Op. 89, D 911. Getoonzet op 24 gedichten van de Duitse, romantische dichter Wilhelm Müller.

Maarten Koningsberger, bariton
Bas Verheijden, piano

Liederencyclus van Franz Schubert uit 1823 voor tenor en piano, Op. 25, D795. Eveneens een toonzetting op gedichten van Wilhelm Müller.

Vincent Kusters

Vincent Kusters heeft zich ontwikkeld tot een veelzijdig musicus. Al op jonge leeftijd zong hij in koren en kreeg zijn eerste pianolessen. Nadat hij op zijn tiende begon met zanglessen aan de muziekschool in zijn geboorteplaats Maastricht volgden al snel optredens als jongenssopraan. In 2008 was hij prijswinnaar in de categorie zang van het Prinses Christina Concours.

Op zijn zestiende werd Vincent toegelaten tot de Jong Talentklas van het Conservatorium van Maastricht waar hij aansluitend zowel zang als piano studeerde bij respectievelijk Mya Besselink en Joop Celis. Beide studies sloot hij af met een masterdiploma in 2016 (zang) en 2017 (piano). Gedurende zijn tijd in Maastricht volgde hij in de winter van 2014/2015 zanglessen bij Reginaldo Pinheiro aan de Hochschule für Musik Freiburg en een jaar later pianolessen bij Willem Brons aan het Conservatorium van Amsterdam. In 2018 sloot hij bovendien de applicatieopleiding koordirectie aan het Utrechts Conservatorium af.

Al tijdens zijn studie aan het conservatorium ontwikkelde Vincent zich tot een veelzijdig zanger die zich thuis voelde in diverse genres en uiteenlopende stijlen. Het kunstlied nam echter vanaf het begin een bijzondere positie in. Hij specialiseerde zich in de vertolking van het klassieke lied tijdens masterclasses bij onder meer Maarten Koningsberger, Roger Braun, Meinard Kraak, Marien van Nieukerken, Robert Holl en Jard van Nes. In 2018 volgde hij de masterclass van het Internationaal Lied Festival Zeist, waar hij les kreeg van Elly Ameling en Julius Drake. Daar ontstond ook zijn samenwerking met pianist Charlie Bo Meijering met wie hij inmiddels een duo vormt. Momenteel worden zij samen gecoacht door Meinard Kraak.

Sinds zijn afstuderen won Vincent verscheidene prijzen. Zo won hij tot tweemaal toe de Vocallis Liedprijs: in 2017 als zanger en in 2018 als pianist. In dat laatste jaar werd hij ook als zanger toegelaten tot het solistenbestand van de Vereniging Vrienden van het Lied. Met zijn duopartner Charlie Bo Meijering won hij in 2019 tijdens het Internationaal Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch de Prijs van de Vrienden van het IVC. Regelmatig geeft Vincent samen met Charlie Bo liedrecitals en is te horen in concerten met verscheidene musici. Hij is lid van de Schola Maastricht, een ensemble dat gespecialiseerd is in het Gregoriaans, en organist/dirigent van de Bartholomeuskerk te Eckelrade. Daarnaast is hij als vaste organist verbonden aan de Sint-Martinuskerk te Gronsveld.

programma’s

Vincent Kusters, bariton
Charlie Bo Meijering, piano

In dit programma brengen Vincent Kusters en Charlie Bo Meijering voor de pauze liederen van Brahms, Schubert en van Clara en Robert Schumann. Na de pauze voeren zij de Chants populaires Hébraïques van Milhaud uit met daaromheen liederen van Fauré en van twee eigentijdse componisten: Anno Schreier en Stephen Westra. Lees hier de volledige details.

Vincent Kusters, bariton
Charlie Bo Meijering, piano

De geliefde liederencyclus van Franz Schubert op gedichten van Wilhem Müller.

Matthijs Mesdag

Matthijs Mesdag is een veelzijdig zanger met een oratorium- en operacarrière die hem bracht naar Duitsland, België, Frankrijk, Finland, Engeland en Japan. Na zijn afstuderen aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Margreet Honig vervolgde hij zijn opleiding aan de Britten Pears School for advanced musical studies in Aldeburgh (Groot-Brittannië), bij Diane Forlano, Sarah Walker en Anthony Rolfe Johnson. Daarna werd hij gecoacht door David Pittman Jennings te Parijs.

In het oratoriumvak heeft hij inmiddels ruimschoots zijn sporen verdiend. Hij zong reeds alle grote Bachwerken en vele Cantates, maar ook werken als de Elias en Paulus van Mendelssohn, A child of our time van Tippet of de Polni Mse van Martinu.

Tot de operarollen die hij uitvoerde behoren diverse wereld- of Nederlandse premières zoals in Een Job van onze tijd van Wim de Ruiter, Un re in ascolto van Luciano Berio, Semiramis van André Cardinal Destouches en Die Fahrradstandoper van Gustavo Trujillo. Ook zong hij de rol van Parmenione in Loccasione fa il ladro van Rossini. Hij maakte deel uit van operaensembles in de opera Tea van Tan Dun in zowel Tokyo als bij De Nederlandse Opera, in Die Soldaten van Bernd Aloïs Zimmerman en in Raaff van Robin de Raaff, beide eveneens bij De Nederlandse Opera.

Met het ensemble Music For A While in Engeland onder leiding van Margaret Faultless, vertolkte hij in Wiltshire (Groot-Brittannië) de rol van Aeneas in Dido and Aeneas van Purcell. Ook trad hij op met Il teatro musicale Amsterdam onder leiding van Frédérique Chauvet en Ensemble 88 onder leiding van René Gullikers.

Sinds de oprichting in 1992 maakt hij als ensemblezanger en solist deel uit van het Amsterdam Baroque Choir onder leiding van Ton Koopman. Met dit ensemble is hij op cd te beluisteren als bassolist in Mozarts Krönungsmesse en Vesperae solennes de confessore.

Sinds 1994 verzorgt hij liederenrecitals voor de Vrienden van het Lied in samenwerking met de pianist Vaughan Schlepp.

programma’s

Matthijs Mesdag, bariton
Vaughan Schlepp, piano

Dit programma bevat voornamelijk liederen van Schubert en Beethoven, waaronder de cylus An die ferne Geliebte. Hierbij wordt de context gegeven van de Faust van Goethe, met soms vrije associaties naar andere teksten en liederen.

Matthijs Mesdag, bariton
Vaughan Schlepp, piano

Die schöne Müllerin is een liederencyclus (opus 25, D 795, 1823) van Franz Schubert. De cyclus bestaat uit twintig getoonzette gedichten van Wilhelm Müller.

Matthijs Mesdag, bariton
Vaughan Schlepp, piano

Vaughan Schlepp, de vaste begeleider van Matthijs Mesdag, voert deze cyclus graag uit op een historische piano, al is een moderne vleugel natuurlijk ook uitstekend.

Robbert Muuse

Robbert Muuse en pianiste Micha van Weers vormen een duo sinds 1994, zowel in liedrecitals als privé. Samen gaven zij recitals onder meer in het Concertgebouw in Amsterdam, in Stuttgart, Karlsruhe, Salzburg en Parijs, en vele concertseries in Nederland. Zij wonnen verscheidene prijzen, waaronder de MeesPierson Award 2004 in de serie Jonge Nederlanders van het Concertgebouw in Amsterdam en onderscheidingen op de Seghizzi Song Competition in Italië.

Hun nieuwe cd Alle Lust will Ewigkeit (Challenge Records – 2016) met liederen van Julius Röntgen, omvat merendeels première-opnamen, en werd lovend ontvangen in de pers. Eerder maakten zij de cd Songs of Quest and Inspiration met liederen van de tijdgenoten Cyril Scott en Ralph Vaughan Williams. Scotts liederen waren een ontdekking en nog niet eerder op cd opgenomen. Ook deze opname werd in de internationale pers (zoals Gramophone, Luister en Fonoforum) positief gewaardeerd.

Naast het uitvoeren van het bekendere liedrepertoire, vinden Robbert Muuse en Micha van Weers de uitdaging in het zoeken naar onbekend of vergeten repertoire. Door nieuwe uitvoering en opname willen zij de muziek hernieuwde waardering en een plek op het concertpodium geven. Een doorlopend project betreft verloren gewaande liederen van vervolgde joodse componisten, die nog steeds herontdekt worden.

Robbert Muuse is een veelgevraagd concert- en oratoriumsolist voor het grote en kleine repertoire uit stijlperiodes van renaissance tot hedendaags, en hij zong tientallen operarollen. Hij trad als solist op met vermaarde dirigenten, orkesten en andere musici. Sinds 2002 is hij freelance werkzaam in het Nederlands Kamerkoor.

Robbert Muuse werd de laatste jaren in Groot-Brittannië gecoacht door Gary Coward en Julius Drake; hij studeerde Cum Laude af voor zang en opera bij Mya Besselink aan het Conservatorium van Maastricht, hij vervolgde zijn vocale studie bij Donald Litaker (Opernschule Karlsruhe), Liedgestaltung bij Konrad Richter (Stuttgart) en Hartmut Höll (Mozarteum Salzburg).

Zelf geeft Robbert privéles, workshops/masterclasses aan amateurzangers, duo’s en jonge professionals, ook samen met pianiste Micha van Weers.

programma’s

Robert Muuse, bariton
Micha van Weers, piano

Een kleurrijk programma met liederen van de eerste helft van de 20e eeuw. De Duitse, Engelse en Tsjechische lyriek over schoonheid, tragiek, hoop, verlangen en humor, krijgt hier een bijzondere lading: deze prominente componisten werden vervolgd vanwege hun joodse komaf en hun werk werd verboden, zoals van Ervín Schulhoff, Pavel Haas, Viktor Ullmann, James Simon, Erich Wolfgang Korngold, en Hans Gál. Lees hier meer over dit programma.

Robert Muuse, bariton
Micha van Weers, piano

Frans/Duits/Engels programma gerelateerd aan de Art Nouveau, met liederen van Richard Strauss (uit opus 10 en 27), Maurice Ravel (Histoires Naturelles); componisten die geïnspireerd waren door de Britse Pre-Raphaelite Movement, zoals Rebecca Clarke, Roger Quilter, Percy Grainger en Cyril Scott. Lees hier meer over dit programma.

Robert Muuse, bariton
Micha van Weers, piano

Liederen van Röntgen, Schumann, Grieg en Grainger. Een verkwikkend verhalend recital over hoe bevriende romantische componisten vreugde vonden in ongerepte volksmuziek. In 2016 verscheen de nieuwe gelijknamige CD van Robbert en Micha met een selectie van 25 liederen van Julius Röntgen, hier grotendeels voor het eerst opgenomen. Lees hier meer over dit programma.

Robert Muuse, bariton
Micha van Weers, piano

Een gewaagde en intrigerende dialoog van twee muziekwerken die met elkaar worden verweven en elkaars parallel vormen. Schumanns bekende liedcyclus (gezongen) van de Kerner Lieder opus 35 wordt overwoekerd door het poëtische piano-solowerk van Janáček On an overgrown path (Po zarostlém chodníčku, Nr. 1-10), gespeeld door Micha van Weers. Lees hier meer over dit programma.

Robert Muuse, bariton
Micha van Weers, piano

Het verhaal van Winterreise lijkt heel simpel. Een jongeman wordt afgewezen en gaat daarop op reis, waarin de gedichten zijn reis beschrijven. In het laatste gedicht ontmoet de jongeman Der Leierman, de speelman met de lier, wat een verpersoonlijking van de dood is. Maar er gaat een verborgen boodschap schuil in de teksten van de dichter: Wilhelm Müller was bekend om zijn sociaalkritische dichten en een meester in het uiten van indirecte kritiek. Lees hier meer over dit programma.

Artur Rożek

Artur Rożek rondde zijn zangstudie aan het Frédéric Chopin Conservatorium in Warschau cum laude af bij Jerzy Knetig. Hij vervolgde zijn opleiding aan het Koninklijk Conservatorium Brussel bij Udo Reinemann, Christianne Stotijn e.a. (2015) en aan de Operastudio Vlaanderen in Gent (2017).

Poolse en internationale studiebeurzen stelden Artur in staat deel te nemen aan belangrijke competities en masterclasses te volgen bij tal van grootheden op het gebied van de liedkunst, onder anderen bij Jard van Nes en David Selig in Amsterdam (2011), bij dezelfde musici en Christa Ludwig in Den Haag (2014) en bij Robert Holl op het Festival Vocallis in Vaals (2015). Op concoursen in Polen, Oostenrijk en Finland won hij diverse prestigieuze prijzen, en met pianist Tomasz Pawłowski bereikte hij in 2016 de finale van het Internationaal Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch.

De bariton vertolkte rollen in diverse opera’s (van opera buffo tot Britten) in Polen en daarbuiten. In 2016 maakte hij in Capriccio van Richard Strauss zijn debuut in De Munt in Brussel, alwaar hij in 2017 de titelrol vertolkte in Telemanns Orpheus, een productie die ook te horen was in Gent, Antwerpen, Hasselt en het BOZAR te Brussel.

Artur zingt solopartijen in een scala aan oratoria, en ook de liedkunst brengt hem met diverse pianisten op podia in binnen- en buitenland. Eind 2017 verscheen zijn debuut-cd Auf dem Wasser… bij het Poolse label Acte Préalable, waarop hij met pianiste Anna Mikolon liederen van Schubert, Pfitzner, Mahler en Richard Strauss vertolkt. Na de auditie van oktober 2017 trad het duo Artur Rożek en Tomasz Pawłowski toe tot het solistenbestand van de Vrienden van het Lied.

programma’s

Artur Rożek, bariton
Tomasz Pawłowski, piano

Dit programma opent met Histoires naturelles van Maurice Ravel en vervolgt met Chansons gaillardes van Francis Poulenc. Daarna komen diverse liederen aan bod van Hugo Wolf en Gustav Mahler. Hierbij ligt de nadruk op teksten van Eichendorff en op nachtliederen.

Artur Rożek, bariton
Tomasz Pawłowski, piano

In dit recital brengen Artur Rożek eb Tomasz Pawlowski de Douze Mélodies op. 22 van Paderewski op gedichten van Catulle Mendès. Na de pauze voeren zij de Histoires naturelles van Maurice Ravel uit en liederen van Francis Poulenc.

Artur Rożek, bariton
Tomasz Pawłowski, piano

Dit concert is een hommage aan Polen, het vaderland van dit duo. Voor de pauze laten zij liederen horen van Szymanowski, Lutoslawski en Malecki en na de pauze de Douze Mélodies op. 22 van Paderewski op gedichten van Catulle Mendès.

Artur Rożek, bariton
Tomasz Pawłowski, piano

In dit programma worden de Douze Mélodies op. 22 van Paderewski op gedichten van Catulle Mendès gecombineerd met een keuze van liederen van Henri Duparc.

Artur Rożek, bariton
Tomasz Pawłowski, piano

15 Romanzen opus 33

Artur Rożek, bariton
Tomasz Pawłowski, piano

Martijn Sanders

Martijn Sanders studeerde aan het Utrechts Conservatorium bij Henny Yana Diemer en aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen. Ook volgde hij lessen bij onder meer Thomas Hampson en David Wilson-Johnson en was hij lid van operastudio Nederland. Hij heeft diverse operarollen gezongen op internationale festivals.

Ook als liedzanger en concertsolist heeft Martijn Sanders een grote reputatie opgebouwd en is hij te horen op de belangrijke podia in binnen- en buitenland. Met het Radiofilharmonisch Orkest onder leiding van Alexander Liebreich zong hij de Don Quichotteliederen van Ravel en Ibert. Met het Limburgs Symfonie Orkest werkte hij samen in Mahlers Lieder eines Fahrenden Gesellen. Onlangs debuteerde Martijn Sanders in Munchen als Vitellius in Herodiade (Massenet) naast onder meer Agnes Baltsa. Tot zijn laatste operaengagementen behoren Schrekers Die Gezeichneten bij De Nederlandse Opera, Le Nozze di Figaro (Figaro) in Tokio en The rape of Lucretia (Junius) bij de Bangkokopera en Hanoi Operahouse.

Martijn Sanders werkt samen met pianisten Femke de Graaf en Ernst Munneke.

programma’s

Martijn Sanders, bariton
Femke de Graaf, piano

In dit programma brengt Martijn Sanders samen met pianiste Femke de Graaf een hommage aan de componisten en zangers uit de jeugd van de (over)grootouders van Martijn. Het recital opent met liederen van Brahms en Strauss, waarna vier voorbeelden volgen van Nederlandse liedkunst. Na de pauze klinken liederen van Quilter, opera-achtige melodieën van Gastaldon en Tosti, een schlager van Richard Tauber en een uitsmijter van Gershwin. Lees hier het volledige programma.

Martijn Sanders, bariton
Ernst Munneke, piano

Samen met de pianist Ernst Munneke brengt Martijn Sanders een programma met liederen van onder anderen Carl Loewe, Richard Strauss, Franz Schreker en Anna Cramer.

Tom Sol

Tom Sol studeerde bij Cora Canne-Meijer onder andere aan de operaklas van het Amsterdams Conservatorium. Daarna werd hij gecoacht door Bernard Diamant en William Johns. Als operazanger leeft hij zich voornamelijk uit in karakterpartijen van barok tot modern bij diverse operahuizen in geheel Europa. Daarnaast treedt Tom Sol internationaal op, in zowel het traditionele als het onorthodoxe concertrepertoire. Een bijzondere plek wordt ingenomen door de Nederlandse vocale muziek, waarmee hij niet alleen als zanger, maar ook als componist en tekstschrijver verbonden is.

Hij werkt regelmatig samen met ensembles voor hedendaagse muziek. In München werd hij door de Biennale uitgenodigd, de rol van de old man te zingen in de wereldpremière van de opera Pnima van Chaya Chernowin onder leiding van Johannes Kalitzke. In het Holland Festival nam hij op het laatste moment de rol van Tony over in de televisie-opera Een Ziel van Hout van Robert Heppener en voor het Theater in Lübeck zong hij de titelrol in de eerste produktie van Sallinens opera Kullervo in Duitsland. In 2010 verleende hij zijn medewerking aan de wereldcreatie van Jacobs Room van de Amerikaanse componist Morton Subotnick. Deze opera werd gecreëerd op het gerenommeerde Festival van Bregenz (Oostenrijk) en werd ook nog in Berlijn en Wenen (2011) hernomen.

Ook in de kamermuziek is Tom Sol geen onbekende, waar programma’s om onbekend ensemblerepertoire van Rossini, en speciale liedprogramma’s rond de dichters Goethe en Eichendorff ook in Duitsland, Polen en Oostenrijk werden gepresenteerd. Met gitarist Martin Kaaij vormt hij al jaren een vast duo, en brengt speciale bewerkingen van het Romantische Liedrepertoire tot klinken. Tom Sol werkte mee aan cd-opnames van opera’s van: Händel, Kozeluch, Reichardt, Haydn, Offenbach, Sternefeld, Krenek, Purcell en Schat; liederen van Schubert, Röntgen, de Coninck en Schlegel en oratoria van J.S. Bach, J.C. Bach, Händel, Stamitz, Comitas, Defesch, Eisler en Puccini.

Na vele jaren ervaring aan de Conservatoria van Amsterdam en Arnhem, en het werken met professionele zangers in binnen- en buitenland, is Tom Sol nu als Professor für Gesang verbonden aan de Universität für Musik und Darstellende Kunst in Graz, Oostenrijk, waar hij tevens initiatiefnemer is van een groot wetenschappelijk onderzoeksprojekt over het thema De professionele beoordeling van de zangstem.

programma’s

Tom Sol, bariton
Martin Kaaij, gitaar

Samen met de gitarist Martin Kaaij zingt Tom Sol liederen van Brahms, Schubert en Wolf.

Tom Sol, bariton
Martin Kaaij, gitaar

In dit programma hoort u de Dichterliebe van Schumann voor zangstem en gitaar en na de pauze liederen van Schubert (uit Schwanengesang) en van Schlegel.

Sinan Vural

Sinan Vural (geboren in Ankara, Turkije) voltooide eerst een universitaire studie informatica. Tijdens deze studie nam hij zanglessen bij Yildiz Tunbul in Ankara. Daarna studeerde hij aan het Conservatorium Hogeschool Enschede bij Anne Haenen en aan de Nieuwe Opera Academie te Amsterdam bij Cora Canne Meijer. Hij is werkzaam als opera- en oratoriumzanger.

programma’s

Henriette Feith, sopraan
Sinan Vural, bariton
Maurice Lammerts van Bueren, piano
 
Een liedrecital met afwisselend Franse en Amerikaans liederen en duetten. Vrolijk, ontroerend en geestig. Met muziek van onder anderen Arthur Honegger, Francis Poulenc, Ned Rorem, Samuel Barber en William Bolcom. Henriette Feith brengt dit programma samen met bariton Sinan Vural en pianist Maurice Lammerts van Bueren.

Claudia Patacca, sopraan
Sinan Vural, bariton
Jean-Baptiste Milon, piano

Dit programma is geheel gewijd aan de componist Arthur Honegger. U hoort een grote selectie uit zijn liedoeuvre met o.a. de cyclus Saluste du Bartas, Six Poèmes d’Apollinaire, Mimamaaquim, O temps suspends ton vol en Honegger’s filmmuziek. In dit recital zingt Claudia Patacca samen met Sinan Vural (bariton) en met Jean-Baptiste Milon aan de piano.